onsdag 13 april 2022

Jag passar inte i slips!

Efter förra passet var jag tappade en fin gädda i ytan, så skulle hämnden bli ljuv från min sida och veckan gick så klart med flera minusgrader under nätterna och en del andra saker på hemmaplan. Helgen kom och nu skulle min plan sättas igång och jag skulle bara lyckas!

Först hade jag haft napp, men gäddan släppte betet och andra gången skulle jag tappa en fin fisk och nu denna lördagsmorgon var det tredje gången gillt som gällde ... Trodde jag! Väl framme på cykeln och mina väldoftande Makrillar, hjärtat sjönk, om jag har något, rakt ner i skorna. Än en gång låg isen över området och den höll 10 mm i kanten och det var bara att inse fakta: Åk hem eller hitta en annan plats! Åka hem! I helvete heller!

Det blev en ganska tidig start på fisket ändå.
Svordomarna var nog många och det rök nog ur dem sista hårstråna jag fortfarande äger, när jag cyklade runt sjön till nästa badplats. Här var det isfritt och här kunde jag sitta och slicka mina sår, under tiden tre spön fiskade och röken lade sig. Det kändes inte bra detta!
Här skulle nappet komma!
Jag sparade mina stora fina Makrillar, här skulle dem inte användas, jag hade jo en plan på den andra badplatsen. Så det blev en Spansk Makrill mot bojen som under sommaren håller Badbrygga på sin plats och jag körde kniven i den för att sprida lite doft snabbare, spö nr 1 var klart!
Hel Sardin med Baitflags.
Nästa spö fick en hel Sardin och även den fick lite knivhugg och lades ut på branten mot djupet. Mer än så gjorde jag inte i min sakta avtagande ilska och jag hade inga förväntningar.
8 mm korksticks är perfekta för att poppa upp mindre beten.
Då det skulle blåsa lite västlig vind, alltså bakifrån, så ordnade jag till spöt med flötet och där fick det bli en liten Indisk Makrill, som kanske kunde ge mig en snipa eller två.

Jag poppa upp dessa små Makrillar med en 8 mm korksticks och för denna försiktigt in genom analöppningen och det fungerar jättebra. Oftast står fisken en bit över bottnen eller så står den balanserad på stjärtfenan.

Hel Sardin med Mainlines Savoury Fish flavour ligger ute.
En timme går utan ett sniff och jag vevar in min tinad Sardin och penslar den med Mainlines Savoury Fish, egentligen en doft för karpfisket, men den har visat sig vara suverän för gädda och den kanske skulle kunna locka fram en gädda?
Fladens kopia på Swim Wizz.
Efter lite kaffe och mackor, så provade jag två stycken av Fladens kopior av Swim Wizz och det är bra kopior, går likadant och har sina två öglor för olika djup. Det hände inget, fast jag kastade vitt och brett både över mina beten och lite längre bort på sidorna av badplatsen. Nothing!
Jag hade en kraftig stöt på denna.
Nästa bete var denna, samma kopia, men i makrillfärg, kanske och efter otaliga kast runt i området fick jag en kraftig stöt, kändes som wobblaren stötte i sandbottnen, fast kraftigare och jag kastade 10 kast till och gav sen upp detta.

Det skulle bli lite kaffe och en del funderingar över morgondagens fiske. En koll på vädret visade att det skulle hålla sig på 2 plusgrader under natten och västvinden skulle hålla i sig. Perfekt! Då blir det så i morgon! Klart och bestämt!

Jag passar inte i slips!
Jag super ur sista kaffet och flinar åt det hela, åk hem, bryt ihop och kom igen i morgon och med dessa tankar, började jag sakta packa nr det som inte behövdes och jag hörde et pip från larmet längst bort, mer hände inte och jag ansåg att det var vinden. Nytt pip och nu hängde indikatorn rakt ner och jag sprang dit, linan gick ut fint, jag vevade ifatt fisken och gav mothugg, den satt där och ändes först som en snipa.

Lite närmre land blev den lite mer bökig och växte till sig lite. Väl i håven såg jag en mager gädda och undrade lite på vägen till mattan. Jag tog ur mina krokar och ser en större trekrok nere i halsen och förstod varför fisken var mager, den kunde inte svälja ner sin föda.

Med fisken på rygg mellan mina knän, lyckades jag att försiktigt pressa upp svalget såpass mycket att jag kunde klippa sönder den rostiga trekroken och fick ur skiten. Den blödde lite och jag lade henne i slingen en stund.

En kille kom förbi och hjälpte mig med foto och fast hon var mager som en slips, så vägde hon lite över 7 kilo. Därefter simmade hon sakta mot djupet och jag hoppas hon klara sig och kan äta normalt. Jag stod på stranden med en blodig vänsterhand, men det gör inget, den läker och så gör hon.

Aprilväder!
Detta var jo roligt, det blev inte riktigt den pissiga dagen jag hade väntad mig och jag lade ut ett nytt bete och bytte dem andra till andraplatser.

Det fina vädret slog om snabbt och allt kom på en och samma gång i en salig blandning, precis som Aprilväder är och bör vara och jag hade jo gärna haft min Brolly när haglen kom!

Det hände inget mera och jag åkte hem vid 12-tiden.
Jag gav det en stund, bet ihop, men det var över för denna gång, jag ville bara hem och se fram emot morgondagen och jag hade en väldig frisk motvind hem kan jag säga, men det var det värd.

Dagen efter skulle spenderas på den andra badplatsen, som denna dag inte var fiskbar på grund av isen och hur det gick och svar på Håkans frågor kring fiske med Makrill, det tar vi i nästa inlägg, det blev kul det med. Skitfiske på er alla och passa på nu till påskledigheten att fiska!