fredag 14 maj 2021

Jag tappade nog räkningen ...

I kväll blir det fisk till middag (Lax) och jag bestämde mig för att jag skulle ha fisk två gånger under dagen och jag rafsade snabbt ihop, en liten väska med färgglada saker för Gädda och kanske en Abborre eller två. Lite cigg och kamera, samt håven och ett UL-spö och Jerkpåken.

Allt var klart vid 12.00 och 3 minuter senare stod jag vid gölen och fick ordning på grejerna, senast jag provade var det trögt som sirap, men nu efter lek och värmen som kom, så borde kanske något hugga, om inte, så får jag i alla fall frisk luft och kanske chansen att lokalisera en Karp eller två?

Dagens första.
Fram med det säkraste kortet, en liten blå Conrad från Fladen och redan i andra kastet kom hugget och första snipan var landat och bara 5 kast senare i samma område, klev nästa på och jag fortsatte min runda runt gölen.
Lite på hugget var dem!
Nästan alla platser gav fisk under dem 2 timmarna jag var ute och det faktiskt roligt, fast dem inte var större än runt 1-1,5 kilo, men det är kul på UL-grejer.
Fladens Conrad, ett säkert kort!
Där vattnet flödar in i gölen, ligger ett litet område med Näckrosor och det gav fisk direkt och precis när jag släpper ut gäddan igen, ser jag en ring bland bladen och tänker vad fan, står det en gädda till här?

Det visade sig vara en Fjällkarp, som mumsade i sig något från träden och jag satt en stund och tittade på den, medans tankarna gick till att pysa hem efter bröd och floaters ... Det får bli en annan dag!

Ja, inte var dem stora.
Jag funderar ofta på vad dem större Gäddorna i gölen livnär sig på, det finns gott om Mört, Abborrar, Braxen och Sutare. Sen verkar det finna gott om mindre Gäddor och jag undrar vad dem är mest präglade på?

Jag metar ofta med Seabaits och en del av dessa små snipor kan inte ta dessa, men varför får man inga mellan 2 - ?? kilo, vilket jag inte begriper! Kanske dags att lägga upp ett förråd med Mört inför hösten?

Fladens lilla Conrad.
Nu ska jag inte lägga någon större tid på fiske i gölen, om så får det bli korta pass under tidig morgon, dem dagarna man har annat att passa. Mitt mål är att lösa pusslet och lyckas att ta en av dem stora som livnär sig på Regnbåge i Rismåla göl, tänker fan inte ge mig!
Fladens Roach gav tre gäddor.
Då dem var lite i farten i dag, testade jag med olika Jerkbaits och bäst var Fladens 50 gram i färgen Roach, den gav tre fiskar, 2 följare och 3 fiskar, som klev av i vattenkanten. Även en 25 grams Jerk i Regnbågsfärg gav fisk.
Av alla Jerkbaits jag testade, så var dessa intressanta!
Jag provade allt jag hade med mig av Jerk-och Softbaits och förutom Fladens, så var det endast Guppy Junior och Strike Pro´s Shallow runner i dessa färger, som var intressanta, men bara följare och inga hugg!
Orangefärgad kanske?
Då följarna gillade orange, så bytte jag ut den blåa Conrad mot en orange miniwobblare för att se om det skulle öka eller sänka effektiviteten.

Effektiviteten den fanns där, den finns där egentligen hela tiden. Vissa dagar mer än andra och i dag var effektiviteten på topp, Gäddorna var som galna!

Här gäller försiktighet och det gick bra!
Ja, ni ser själva! Det var en väsentlig skillnad på huggen och hur hårt dem tog den orange wobblaren, dem bokstavligen svällde den och det hände flera gånger.

Jag gillar inte att skada fisk och efter en liten Abborre, så bytte jag tillbaka till den blåa färgen igen, det var helt galet, men jag klarade alla 3 fiskar, som satt på detta vis.

Ända Abborre som ville hugga.
Det blev en kul stund, det blev fisk och lite fina fågelbilder och på kuppen lite motion och frisk luft. Vad mera kan man begära? Hur många det blev .... Jag tappade nog räkningen lite, 11 kanske och en liten borre, som också gillade orange.

Det var skönt att komma ut och få lite sprattel i spöna, jag hoppas att ni också ska ut eller är ute, njut av livet och håll ut, än är Pandemin inte över, men snart och jag hoppas att ni alla respekterar restriktionerna och med dessa ord önskar jag er alla ett superbt skitfiske!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.