onsdag 3 februari 2021

En liten varning, samt svar på era frågor!

Jag skall och måste varna er lite! Flera har hört av sig och man hade köpt Fladens Conrad Pike Beast och nu undrade man hur jag kunde rekommendera sådant skit, betet är helt ok och ger fisk, men krokarna är skit, riktigt skit och jag märkte det, men hann tyvärr inte lägga ut det.

Nu tar vi detta en gång för alla och reder ut det, ni byter ut krokarna och allt blir frid och fröjd.  Jag har även i samma veva fått lite frågor kring jerktafsar, Instinct spöt och multirullen som jag visade er och slutligen vad man ska använda som markör för sin säck eller Retention Sling.

Det löser vi och jag tycker det roliga i det hela är att man frågar mig om Jerktafsar, jag som bara har detta som leksak och tidsfördriv, men jag har gjord mitt val bland en massa stål på marknaden.

Fladens Conrad Pike Beast.
Dessa wobblare, som jag tror är en kopia eller efterlikning av Swim Wizz ligger på 50 kronor i pris på olika ställen i landet. Jag hittade mina på Dollar Store.

Betet är bra, har en bra gång, finns i flera färger och priset är bra, Men krokarna är inte ens ett skämt, det är katastrofalt och jag har aldrig sett något så dåligt under min livstid! Jag köpte tre stycken för test och här kommer faktiskt tre olika fel på tre beten!

Fel härdning på krokarna, gick rakt av!

Helt annan krok och väldigt mjuka, rättade dem enkelt för hand!

Här så ovassa, att du kunde kamma dig!
Så här får det inte vara och ni måste byta ut krokarna till andra märken som står för kvalité och jag rekommenderar att man byter till en storlek 2, den passar bra till betets bredd.
Iron Claw trekrokar hittar du hos Karpfiskebutiken.
Jag bytte till Iron Claw i storlek 2 och man har en supervass krok, som enkelt kan putsas till lite om spetsen skulle få sig en törn i den hårda käften på gäddan.
Nya krokar och fit för fight! Man ser skillnaden.
Så här blev det, lagom stora krokar och nu fastnar den bakre kroken inte i stjärten av wobblaren och med krokarnas skärpa, så landar du flera gäddor.
Se över allt du köper, krokar och öglor mm!
Se över allt nytt ni köper, man hittar ofta dåliga krokar, sneda öglor mm. Se även över dina gamla gäddkillers, dem kanske behöver en översyn, lite nya krok? Glöm inte att låta dem lufttorka hemma efter avslutad fiske, annars har du snart en låda med rost!
BFT Instinct jobbar bra ner till 25 grams vikter.
Instinctspöet jag har nämnd jobbar ganska bra med mindre beten och 25 gram är inga problem att kasta med och känslan är bra i spöt.
50 gram + och det jobbar suveränt på alla sätt.
Jag vill nog påstå att det känns bättre med 50 gram och mer. Spöt är jo gjord för större beten och jag har slängd beten som väger 150 gram + och det fungerar det också och fortfarande samma bra känsla i spöt.
Allt detta fungerar att kasta med utan att justera rullen!
Jag brukar ha med mig en salig blandning, vad dem olika toys väger, det vet jag inte, men jag vet att rullen ställdes in av en som kan detta och jag har aldrig några trassel i form av Skatbon eller liknande. Suveränt och som sagt idiotsäkert!
Absolut bästa för Jerk och Softbaits!
Frågar man mig om tafs till Jerk och Softbaits, så finns det bara en ..... Njaaa ... Det finns en till i min arsenal. Först och främst det mest säkra, starkaste, stryktåligaste med andra ord den bästa och det är CWC´s Titanium 24 " och som tvåa kommer min egen Fluorocarbontafs. 
Gediget gjorda och säkert lås för ditt bete.
CWC´s Titanium tafs osar kvalité, superstark, lagom styvhet och dina beten går bra, bra låsning och lekande, lite dyrare kanske än andra aktörer, men du får vad du betalar för och jag känner inte till någon bättre.
Dessa har flera ändamål.
Markörer, flöten för vithajen mm o.s. v. Stora flöten har sin plats i fisket, flötet i mitten använder jag i strömmande vatten, just i kanten av strömmen och bakvattnet mm.
"Flöte" för säckar eller Retention Slings.
Jag hittade för några år sedan dessa Frigolitägg och testade dem och dem klarar 45 gram bly, men närmre 100 gram för att sjunka!

Med andra ord, så blev dem till trollingflöten och en del sitter numera på mina säckar och mina Retention Slings och dels så syns dem i alla väderförhållanden och 2 flöten håller uppe min säck och fisk. Du hittar dessa Ägg hos Panduro Hobby. Skitfiske på er och se upp med isarna!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.