tisdag 3 december 2019

Mäska för dina gäddor och kör med en Kebab!

Det blev lite vinter mina vänner, men det ska väl förhoppningsvis gå över snabbt. Mina vatten hade en hinna av is och nu regnar det och vinden friskar i och snart går det att fiska igen.

Sen ska jag bara tillfriskna också, jobba lite och sen är man på banan igen och jag hoppas att gäddorna är hungriga då. Gäddorna har en förmåga att bli lite tröga nu var isen som låg bryts upp och allt blandas till extremt kallt vatten och det är där Kebaben kommer till stor användning genom sin effektivitet.
Kebab är gott, så är det jo!
Det finns knappast något effektivare än att mäska till sin gäddorna och sen fiska med ett par Kebab-riggar. Gäddan är tacksam för gratis föda och den märker inte sitt misstag förrän det är för sent. Dem formligen slukar betet på plats och det gäller för dig att vara med på noterna.
Lite för styvt enligt mig och en del gäddor.
Jag skrev senast att jag har ändrad lite på mina egna Kebab-riggar. först var det Fox styva pinne jag använde och en del fisk släppte betet, sen övergick jag till vajer rakt genom och samma sak hände, dock mest i kalla vatten.

Nu mera har jag en bit nylon i 0,35 mm och problemet verkar vara löst, gäddorna känner inget och det hela beter sig lite mer naturligt. En och annan nylonbit får stryk av tänderna, men det byter man snabbt och man kan enkelt göra själva betet större eller mindre genom att att anpassa nylonlinans längd.
Kebab-rigg och Overtrace. Obs! Hagel endast på Overtrace!
Det är viktigt vid allt bottenmete att du har en Overtrace som är minst 20 - 25 cm längre än din Kebab-rigg. Då är du på den säkra sidan om Kebabben skulle faller över din vajer utan din vetskap och gäddan kommer inte i kontakt med din huvudlina.

Dessa eller bitar av kork funkar bra.
Som flytkropp använder jag dessa Baitpoppers från Fox eller annat som har bra flytkraft typ kork eller foam i bra färg, lite färg attraherar oftast gäddan till hugg.
Marinera dina fiskbitar dagen innan fisket eller pensla dem på plats.
Det är bäst att marinera dina fiskbitar för Kebaben kvällen innan, men du kan även testa med olika dofter under tröga dagar och en liten leksakspensel är till stor hjälp
2-krokstackel och Overtrace.
Här ett 2-krokstackel och en Overtrace för fiske med  död betesfisk och jag använder detta avsett om jag fiskar med betesfisken på bottnen eller ståendes en bit över bottnen. Ha alltid dina hagel på Overtracen och alltid på vajern och aldrig din huvudlina! Hagel kan och vill försvaga din huvudlina när dem kläms fast.
Gäddmäsk, du kan använda alla typer av fisk.
 Mäska en eller flera platser ett par gånger i veckan om du har den möjligheten, det hjälper dig mycket. Kan du inte mäska under veckan, så lägg åtminstone ut 3-4 fiskbitar runt din utlagda Kebab-rigg och dina chansen ökar väsentligt.
Kroka direkt vid fiske med Kebab.
Vid allt mete efter gädda ska du kroka fisken så snabbt som möjligt, har du rätt tackel för din storlek på betesfisken, så har gäddan krokarna i munnen, skulle du missa fisken är det säkerligen bara en mindre gädda och den behöver vi inte fånga, det är inte dem vi är ute efter eller hur?

Vid fiske med Kebab går det än fortare för gädda att svälja ner betet och framför allt om du har mäskat några gånger. Gäddan blir snabbt van vid att bara gå runt och plocka till sig ena matbitaen efter varann och dem bara åker ner, likaså gör din Kebab. Så kroka fisken direkt den tar lina och var på den säkra sidan.
Mäskning gynnar både dig och gäddorna.
Jo längre du mäskar utan att fiska, jo flera gäddor drar du in och dem blir inte smalare, men enklare att fånga. En del gäddor fångas inte, så detta med mäsk gynnar både dig och gäddorna.

Som avslutning för denna gång vill jag ge er tipset att gå in på Yuotube och kolla på The Gingerfisherman. Killen har en massa undervattensvideos med hur gäddor tar beten, beteende mm, väldigt lärorikt för er som är nya i gamet. Skitfiske på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.