tisdag 22 april 2014

Påskledigheten är över ...

... så är det tyvärr och vi återgår till vardagens dagliga jobb och stress, men jag hoppas ni har varit ute i det fina vädret och svängt lite med spöna, samt stoppat i er godis och god mat, så ni klarar er fram till midsommar.

För ganska länge sen skrev jag att det är vår och så är det, men våren har varit lite si så där, med bra väder och värme, men på något sätt har responsen, i fisket hos de flesta som jag har pratat med, inte varit den man har förväntad sig, men nu är vi på god väg in i maj och då är det vår!
Viggen, ett av vårens tecken.
Det finns gott om vårtecken och ett av dessa är Viggen, denna lilla svartvita sat.. med sin mohikanfrissa, som inte kan låta bli verkan betesfiskar eller boilies mm. Ett ständigt dykande och det är en otrolig störande fågel, som kan driva vem som helst, som fiskar till vansinnesutbrott.
Kärlek, ett annat vårtecken.
Ett betydligt trevligare vårtecken var kärleksparet jag stötte på inne på väldig grund vatten, de var så kära i varann, att de inte ens märkte mig eller så brydde de sig inte.

Vad jag sen funderade på var, om detta var två hanfiskar som stod och väntade in den stora honan eller var det bara två mindre snipor, en av varje kön, som hade raggat upp varann och nu skulle sexdebuten ske?
Wychwoods Agitators, det är vår!
De är 315 cm långa eller 10 ½ fot och har en testkurva på hela 3 ½ lb, men det är inga påkar, dessa spö. De har en aktion med ganska så mjuk topp, som inte kastar av din betesfisk och samtidigt en aktion som stoppar det mesta, som kan tänkas hugga i vårt avlånga land.

De har en slimline klinga, men en tjockväggig sådan, 7 ringar + toppögla, som alla är av siliconecarbid. Rullfästet och klingan, samt ringarna är framtagna av engelska Wychwood och styrkan i dessa spö ska kännas, det går inte att beskriva och jag är inte man nog får att bryta sönder dem, utan en 0,40 mm nylon pressas sönder och vi pratar här om Gardners GT 80 +!

Keepering för din krok, 54 cm långt korkhantag, 2 - delade, en brutal styrka och en livslång garanti och allt detta för priser mellan 749 - 849 kronor hos www.metebolaget.se och du väljer mellan 10 fot 2,75 lb, 10 fot 3 lb och dessa 10,6 fot eller så har du en 12 fotare med 3 lb testkurva, alla i samma utförande och valet är ditt, men vilka av dessa använder du i vår?
Mäska, alla gäddor har inte lekt än!
Alla gäddor har inte lekt än, jag ser fortfarande gäddor som håller på med sina små intima lekar lite här och där och jag skulle nog mäska med lite hackat fisk ett par gånger i veckan och hämta hem priset under den kommande helg om du har tiden på din sida.
Kebabben ligger i strömkanten och lockar.
Har du inte testad Kebab - riggen, så gör det, den är så effektiv i alla vatten och framför allt om du vänjer gäddorna vid lite fiskbitar, de är så tacksamma för dessa gratismåltider och det är faktiskt svårt att bli utan fisk efter ett par dagars mäskning och fiske med en Kebab - rigg.
Ålen har vaknat upp.
När jag jagade Ål för många år sedan, så började vi säsongen med nattpass, så snart att Alarnas löv var som musöron och vattentemperaturen var 7 grader, det är då dessa mystiska fiskar börjar röra på sig och söker föda.

Årets första Snake kom upp härom natten och nappet var milt sagt konstigt med en massa plock och pill, men som vanligt var det bara att kasta karpriggen efter den struliga fighten. Ingen stor Ål, men den gav ett smajl på läpparna och hamnade i frysen, i mindre bitar som bete för framtidiga nattpass.
20 mm Mistral SLR, no problem med Agitators!
Samma natt kom ännu ett konstigt napp, Agitatorspöet stod bara i en båge och larmet skrek för fullt, karp trodde jag, men det skulle visa sig något helt annat efter 10 minuters ge och ta, men det var aldrig några problem.

Grunden till att jag gav den lite lina ibland var att jag hade en krok i storlek 6 och ville ha upp fisken.  Högst troligen var den på jakt efter Ålen jag fick, då den togs på samma fläck?

Så som synes, så rör det mesta på sig, men ena dagen är inte den andra lik och vädret kommer ibland en dag senare eller tidigare, än vad man lovar och det gör att man ibland hamnar lite fel, men vi går mot bättre tider, lite mera värme och sen rockar det loss ordentligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.