torsdag 24 april 2014

Färnan kan du fånga året runt.

Jag har fått flera frågor kring fisket efter Färnan och jag ska försöka att sammanställa alla frågorna i detta inlägg. Det första jag vill säga är, att just nu är det rätt tid för de största Färnorna att komma upp på mattan, nu är de som störst, om de inte redan har lekt i detta fina vädret, som gav värme.

Hur många vatten med Färna vi har i Sverige, vet jag faktiskt inte, jag har bara fiskat Färna i Emån och i Almaån, var jag tog min första Färna redan 1985 tillsammans med Per Torstensson, en fisk som vägde 1975 gram tror jag det var, men är lite osäker.

Grejerna var ett 10 fots Fibattube spö, Mitchell 300 med 0,20 lina och betet var bröd fiskat på en glidande rigg och man höll i linan, så kallad Touchlegering, linan drogs från mina fingrar och Färnan var min, till Pers stora förvåning ... mest över storleken, som fortfarande är en fin fisk i dagens läge.
Små biflöden kan hysa stor Färna.
Färnan kan fångas året runt, vinterfiske kan kräva lite mindre beten som majs, små boilies, små korvbitar eller maggots och man kan ofta hitta fisken i närheten av - eller inne i små biflöden, var vattnet strömmar ut och för med sig föda.
1850 gram, tagen på trotting med Avonflöte.
Det absolut roligaste fiske är att trotta ett Avonflöte med strömmen och gärna med en Centre pin rulle, detta för fiske i kalla vatten och på sommaren är det knappast något, som slår fisket med flytande bröd på näsan.

Man frilinafiskar med en krok i storlek 4 och en bit brödskorpa på kroken, inget annat och detta får sen driva med strömmen och Färnorna går upp och tar brödbitarna och även din brödbit, om de inte är skrämda av dig eller annat.
Nattfiske med Quiverspön och Betalights på spötopparna, spännande och oftast ett väldigt givande fiske, då Färnan inte är lika skygg under de mörka timmarna.
Nattfisket är spännande och det ger ganska mycket Färna, då dessa skygga fiskar lägger garden lite åt sidan, när skymningen kommer och man kan uppleva ett fantastiskt fiske.

Alla beten fungerar, burkskinkan i lagom stora bitar, korvbitar, ost, ostpasta, brödet, mask, majs, maggots och även fishmealboilies och glöm inte att Färnan älskar Löjorna och mindre betesfiskar också!

Nappen är oftast bra och brutala och det är en viss känsla att sitta vid spöna och se sommarnatten passera revy mot ett par gröna Betalights, som ibland bugar ner sig och du får din nästa Färna och nästa och nästa ...
Skydd, gömsle och bakhåll för Färnan.
På grunda och strömsatta partier av åarna, kan du hitta Färnorna bakom gräset, här har de skydd, sitt gömsle och här ligger de i bakhåll och tar vad som passerar med strömmen, så fiska här!

Hittar du inga Färnor här, så leta efter närmsta djuphåla och prova där, Färnorna finns som alla andra fiskar alltid i närheten, där födan finns och ibland jagar de Löjor och annat i närmsta djuphåla, det gäller att leta upp fisken.

Färnan är skygg av sig och den har ögonen med sig hela tiden, så det gäller att smyga fram och sätta sig och inte skapa någon skugga över vattnet eller sticka upp huvudet, så fisken märker dig mot horisonten, då är det oftast kört på flera timmar.
Sommarhak för Färnor.
Brödet är enligt min mening det bästa sommarbete, men du ska ha med dig flera typer av beten som säkerhet. 

Jag gillar brödet, det ger en så många möjligheter, man kan frilina, man kan trotta med det under ett flöte, man kan bottenmeta och man kan framför allt knåda sig en fin ostpasta hemma eller direkt vid vattnet.

Mask kan man sparka upp på närmsta åker och burkskinka, majs, korvbitar, samt ett färskt bröd, är beten, som jag alltid har med mig och det ger en lite valmöjligheter under fiskets gång.
Trotting med maggots, flötet mitt i bilden.
Vid trottingfiske med flöte, använder jag antingen ett större stickflöte eller ett Avonflöte och har alla blyhagel längs hela djupet, utplacerade med exakt samma avstånd och ett napphagel längst ner på tacklet.

Detta flötestackel går lodrätt genom vattenströmmen och visar mig när något är framme på betet, ibland stannar jag linan med pekfingret mot spolkanten och mitt bete pressa upp lite och här kommer oftast nappet.

Jag trottar för det mesta längs med strömkanten, som går förbi de så kallade bakvattnet och det är precis i kanten mellan strömmen och lugnvattnet, som Färnan står och spanar efter sin föda och självklart ska man presentera sitt bete där var fisken står.
Maggot, Casters och Gozzerlarvar är bra Färnabeten, men dessa beten tas av de flesta fiskar, så se upp, kanske ska du ha större beten.
Maggots eller fluglarvar i alla dess former är super bra beten för Färnan året runt, men främst på vintern, var denna fisk kan vara lite trögstartad. Vita och röda maggots är en bra kombination, men dessa larvar tas av de flesta fiskar och det på gott och ont.

Du har kanske inte hört talas om Gozzerlarvar, det är larvar från den gröna nattflugan och dessa går inte att köpa här i landet, utan dessa måste du odla fram själv och det är ganska enkelt.

Lägg en större fisk på ett galler och i en behållare, som är totalt stängd och ha lite sågspån i botten av behållaren. Grunden till att behållaren skall vara stängd, är att alla vanliga flugor, inte ska lägga sina ägg på fisken, utan endast den gröna nattflugan.

Så du öppnar behållaren mellan 23 - 01 och sedan stänger du behållaren och går och lägger dig. Kolla nästa morgon om du har fått några äggansamlingar, dessa ägg är normalt sett, lite större än de vanliga och nu är det bara att vänta ett par dagar.

Är det rätt fluga, som har lagt sina ägg, så kommer du att få gråvita maggots, som är 3 - 4 gånger större än de vanliga maggots och dessa Gozzerlarvar är något av det bästa du kan ha på kroken för Färnan. Antalet larvar blir inte lika stort som vanliga fluglarvar, men de är ack så effektiva för de flesta arter.
Mask, det perfekta beten efter regnväder, var vattnet färgas och Färnorna söker föda längs kanterna.
Mask är ett bra beten för Färnan, de fungera bra, men bäst är de efter ett skyfall som driver in dig i bilen. Låt regnet passera och ta fram din maskburk med lövmasker, jordmaskar och Daggmaskar och nu leta du upp ställen, var regnet har spolat ner leran i ån och här ska du presentera dig mask.

Färnan lämnar sina gömslen och går in i dessa färgade vattenpartier och leta föda, som spolades ner i ån och två feta Daggmaskar på en 4:ans krok får inte ligga särskild länge, de tas oftast på direkten och det hugget missar du inte.

Vi ska inte heller glömma att den slemmiga svarta Skogsnigeln också är ett super bra bete för Färnan och huggen är kraftiga och snabba, oftast som ett karprun, så leta upp lite sådana i fuktiga och på skuggiga ställen, enklast hittar du dessa på kvällen och natten.
De kan bli ett stort problem, dock mest under nattfisket.
Vi har Braxen i de flesta av våra Färnavatten och dessa plattfiskar kan ställa till stora problem, då de tar de flesta beten, vi presenterar för Färnorna.

Ett sätt att slippa dessa är att använda större boilies med fiskdoft, som Färnan gillar, de kan vara till stor hjälp och jag fiskar Färna med boilies, precis som jag fiskar karp, med en bolt - rigg och jag använder oftast 2 stycken 20 mm boilies, då Färnan som de flesta vet har en stor mun.
De finns alltid små överraskningar i Färnafisket.
Färnorna gillar att stå på djupet, i strömkanterna, under strandkanten, längs vasskanter, längs med - och under nerhängande buskar och träd och gärna var trädens rötter går ut i ån.

Här trivs flera arter som exempelvis abborren, gäddor, mörten, sarvarna, ja i princip de flesta arter som finns i ditt vatten. Dessa platser ger skydd och mycket föda, som ramlar ner från buskagen och träden och fisket kan ge en och annan överraskning, något som man får vara beredd på.
Du hittar Färnan på de mest otillgängliga ställen.
Man kan hitta Färnan på de mest otillgängliga ställen och det är bara att leta och mäska med bröd mm, för eller senare hittar du dem och ibland är det på ställen, som bilden visar och man får fundera mer än en gång, om det överhuvudtaget går att fiska på dem.

Jag är själv lite tuff mot dem och har en del erfarenhet från karpfisket, så jag ger det en chans, men bara med flytande beten på dessa igenväxta ställen.

Jag ser direkt vad som sker och är med hela tiden och skulle det mot all förväntan skita sig, så går fisken endast med en krok i munnen, inte riktigt det optimala, men det klara dem.
Vågar du fiska här?
Om du hittar fisk oavsett art på svåra platser, så gör en ordentlig bedömning av situationen, innan du börjar fiska och planera det hela i detalj och håll dig till planen, så löser det sig oftast.

Men är du eller blir du tveksam, så får fisken oftast det lilla övertaget, som den behöver och då går den med kroken och du går hem tomhänt och det var inte meningen eller hur?
Trotta ditt flöte längs ridåer av träd.
Jag fiskar inte så ofta Färna längre, men de få pass jag är iväg, så är jag väldigt rörligt under vår och sommar, här gäller det att leta upp fisken och prova flera platser, jag fiskar oftast max 20 - 30 minuter, ibland mindre på varje plats, är Färnan på hugget och man sköter sina kort rätt, så får man fisken ganska snabbt.

Jag spanar efter jakter i ytan, var Färnorna jagar småfisk och jag fiskar mot stenar och andra saker som skapar lä från strömmen och sen de nämnde platser, som jag har skrivit om redan.

Mitt fiske under höst och vinter är mera stationärt fiske, var jag sitter upp till 2 - 3 timmar på en plats, innan jag flyttar på mig och det har fungerat bra och jag fiskar då med två spö och två helt olika beten, för att hitta rätt beten för dagen.

Jag har alltid två spö med mig, linan är oftast 0,20 mm, men jag har med mig extra spolar med 0,25 mm, i fall det är mycket hinder mm. En matta som tar mina banksticks, beten, thermos, våg, säck mm och en liten väska med krok, bly, flöten, hagel, kamera, pannlampa, ja det jag behöver för en dags fiske och sen min stol, en håv med teleskopiskt skaft och håven är en gammal Steade - fast som är 70 x 70 cm.

Jag hoppas härmed att jag fick med alla svaren på frågorna och jag hoppas du ger dig ut till ditt Färnavatten, jag vet inte om de redan har lekt, men chansen för din största Färna är just nu och fram till säg 10 maj, sen är det nog över, men du kan ha roligt och trevligt fiske ändå.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.