lördag 9 februari 2013

Tidsfördriv.

I väntan på morgondagen, var jag och Pellestrojka ska ut på en större sjö och jaga Abborre med mete och pimpelspö, så tog jag mig en runda på gölen med ett par ismetespö och pimpelspöet. 

Risken för att få något har minskat väsentligt på denna sidan av nyår, innan gick det bra, men nu är det värre än någonsin och mina förväntningar, var inte höga.
Jag klev ut på det vita locket i P - viken och under gårdagen kom lappmöglet tillbaka igen och det rör sig om ca 10 cm, så det var inte så farligt att trampa runt i under mina timmar.

Snart sitter man på denna platta och gassar i solskenet och tittar på karparna som går runt framför spöna, säg en månad, så är man högst troligt på plats med ett spö och lite flytande beten.
På alla kända ställen borrade jag fyra hål, två för mina spö för gädda och två, var jag kunde pimpla efter regnbågen, men finns det några kvar?

Så först drog jag runt och borrade 4 hål på varje känd plats och mäskade lite med räkor i dem hålen, var jag skulle pimpla, ett drygt jobb, men kanske skulle detta ge resultat.
Ingen gädda denna gången heller, men jag tappade faktiskt en fin Abborre på just en liten död Abborre, kanske 7 - 8 hekto och den klev av i hålet och tackade för sig.
Solen stack fram ett tag under ett par tillfällen under dagen och det var trevligt att ta sig en kopp kaffe i detta och ett par bilder.

Jag hade nu fiskat runt hela gölen och var nu framme vid slutstationen T - bryggan, var jag senast lyckades lura en fin fisk på 2,5 kilo, men som alla ansåg vara tur.

Fast besluten att visa att detta inte var tur, utan min stora skickligthet ;-) så beslöt jag att nöta på i detta område och dem fyra hålen var jo redan klara för fiske, men det där med gäddmete, det sket jag fullständigt i och koncentrerade mig på en Regnbåge.
Allt eftersom hålen fiskade av, så stängde jag igen dem med snö och slask för att stänga av ljuset och få en eventuell Regnbåge att söka sig fram till där det finns ljus.

Det är ett bra tips för både regnbågen och den som jagar stor Abborre, så testa det, nästa gång du är ute på isen.
Ett annat bra tips är att om du missar en av dessa nämnda arter, så markera hålet med en liten snöbula, så du kan återkomma senare på dagen eller dagen efter.

Fisken rör sig inte så långt om det är en stor Abborre, Regnbågen rör sig betydligt mer, men river eller bommar ett hugg, så finns det något av intresse där och du kan återkomma till samma plats.
Sen hände det i mitt absolut sista hål för dagen, jag hade nog suttit och fjäskat i ca 15 minuter, solen var åter framme och jag kände hur den lyfte räkan och mitt lilla teskedsdrag, men jag höll mig lugn, jag visste vad som var på gång, 2 meter under mig.

Jag höll spöet stilla en stund, men kände inget och efter ett par snabba skakningar med spötoppen, så kom hugget med stort H ... Helvete vilken fart det blev! Spötoppen for rakt ner i hålet och spolen talade sitt tydliga språk.

Jag hade tur än en gång och kunde efter en av de bästa fighter jag har upplevt, landa denna fina hona, som drog med min våg till 2460 gram. Den made my day so to speak!

En bild och sen ringde jag tanten som kom direkt och körde hem mig, det är bara att konstatera att Mangotsson, Gunnarsson och nybörjaren Andersson hade helt fel förra helgen - Jag är duktig ;-) men frågan återstår, hur många Regnbågar finns det kvar och varför är det så tröga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.