torsdag 14 februari 2013

Ny sjö - nya möjligheter!

Med tanke på hur trögt fisket har varit denna vinter, så sadlar jag om och ska i helgen prova ett nytt vatten tillsammans med en arbetskompis, som har fiskat under ganska många år i denna sjö och det blir spännande ut flera aspekter.

Dels finns stora ytor, djuphålor och det finns stor Abborre, Gädda och även Gös över 10 kilo har fångats, men aldrig från isen, så det blir intressant att se, om vi kan lyckas med Raddes stora kännedom över vattnet.
Sjön är djup på många ställen och han vet om flera djuphålor, som ligger relativt nära land, frågan är om det står fisk här under vinter eller om de har förflyttad sig.

Vi har ekolod och jag ska ha med mig mitt SmartCast lod, som bara läggs i hålet och sen kollar man läget eller exempelvis pimplar med lodet i hålet och en varningssignal kommer i samma stund, en stor fisk kommer inom radien som lodet täcker.
Ismetespöna ska kanske spridas ut i början och sen dras ihop över en djuphåla eller där man hittar fisk, vi får se hur det blir, men något bör vi hitta i vårt sökande.

Jag förlorar inget på att prova detta, alla andra vatten i regionen, är milt sagt stendöda, om man jämför med andra vintrar och jag kan inte sätta fingret på vad det är som sker eller vad som har hänt.

Så vi ska ditt och testa över dem ställen, var det förhoppningsvis står fisk och under tiden ska Radde få lära sig hur man pimpelfiskar Abborre och något bör vi kunna lirka upp under lördagens fiske och blir det bra, så kanske vi spenderar även söndagen där.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.