tisdag 20 april 2010

Tack HV 71, nu är guldet inte långt borta, kanske redan på fredag kväll?

Jag såg inte hockeymatchen igår, utan var tvungen att jobba, så det fick bli radion och det var verkligen spännande att höra. Nu tror jag att det blir väldigt svårt för DIF att vinna detta SM -Guld, HV har två hemmamatcher i rad nu och så enkelt är det inte att vinna i Jönköping. Jag hann dock hem i tid för att se Jukka lägga in en balja efter en drömpassning och det var över, lika gutt var det att se minerna på DIF´s supporters, snacka om att dra ner gardinen. Det hjälpte inte med konfetti, colaburkar, mynt och annat på isen, inget stoppar HV nu efter detta! Jag saknar dock fortfarande att Petrasek ska få loss bössan och träffa bättre och likaså är det för Martin Törnberg, men det kommer kanske redan nu på onsdag kväll. Sorry DIF, men ni räcker helt enkelt inte till mot Smålänsk styrka, stolthet, arbetsgläjde och envishet!
Hur mycket fisk det dödas varje år i dessa turbiner som finns lite överallt i vårt avlånga land, vet jag inte, men det är många och det är främst Ålarna som tar stryk i mina trakter. Vad kan man göra åt detta, finns det något att göra överhuvudtaget?

En dödlig kombination i dem flesta gäddvatten, glöm aldrig att ha dessa dofter med dig om du använder deadbaits i ditt fiske.
Ming Oil och Mainlines Medditerrainian Shellfisk blandad med Savoury fish enhancern, två superdofter som gäddan sällan kan låta bli. 1 ml när det är kallt och 2 - 3 ml när det blir lite varmare som typ nu var vårsolen värmar upp grundvattnet.


Larm med trådlös reciever är inte gjorda bara för karpfiske, det är supereffektivt även för gäddmetaren. Se till att du på din reciever direkt kan se vilket spö som det nappar på och ha för en säkerhet ljudet högt på både reciever och dina larm, du får inte missa något napp.
Tänk på att en gädda kan lyfta upp ditt bete och svälja det på plats, dina larm och reciever MÅSTE registrera detta lilla lyft och du måste gå och kolla respektiva spö.



Vi är fortfarande i april och det kan komma bakslag i vädret med frostnätter, till och med i maj kan det hända. Så kolla vädret innan du åker och fiskar, så vet du hur det är och blir under tiden du spenderar vid vattnet.
Det är aldeles för många som inte gör detta och det kostar både fisk och dyrbar tid, som exempel övernattning och fiske i fullmåne - inget bra och jag sover hellre hemma och går en runda med et stalkingspö eller fiskar dagtid. Jag har även märkt genom årens lopp att gäddorna inte är så pigga på att nappa under perioder med just fullmåne.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.