lördag 18 mars 2023

Inget fiske, så lite av varje istället!

Jag vet inte vart jag är på väg, men man börjar bli lite smått galen av detta väder! Isen hindrar mig från att kunna fiska och hela tiden lakas det upp lite och nästa natt kommer det lagom med minusgrader och vi är tillbaka på ruta ett igen, det känns inte bra och påverkar nog fan hälsan!? Jag påstår det!

Samtidigt så blir man lite undrande över, om man hinner med att fiska efter Gädda, innan dem leker av sig? Kommer det att ta så lång tid, att det inte är lönt längre och min karp säsong tar över? Eller hinner man med det hela? Och ska man tro på SMHI`s prognoser, som säger att det ska bli mer mildväder månaden ut? Snart vet jag inte vilket ben jag ska stå på, men jag vet att maxhöjden för abstinensbesvären är långt över det normala och ända medicinen är att få sitta ute med öppet vatten framför sig, det skulle hjälpa mig och många andra i dessa tider.


Inget fiske denna helg på grund av is! 😠😠😠

Jag har alltså inte så värst mycket att skriva om just, men det finns alltid lite av era frågor att ta till, så vi kör på det konceptet denna gång och jag hoppas ni blir nöjda med svaren. Om inte, så är det bara att höra av er igen.
Kebab-riggar.

Ni är många som ställer frågor om dem paketen med en massa så kallade ståltafsar, ca 25 av varje i tre olika längder som säljs lite överallt. Den längsta wiren kan användas som kast tafs för drag och spinnare mm. Dem kortare är dock för korta för detta ändamål, men kan användas ändå med lite eftertanke.

Rensa bort det dåliga lekande och likaså haken, som inte är den bästa, ta fram dina trekrokar och gör dig lite Kebab-riggar, genom att föra ena wirens ögla genom trekrokens ögla och lägg wirens ögla över en av grenarna på trekroken, som visat på nästa bild.

Låsningen av trekroken.

Håll kroken med en tång och i andra öglan på wiren håller du emot med typ en mindre skruvmejsel eller liknande och dra sen så hårt du kan! Nu drar du fast wiren i kroken och samtidigt inser du att wiren håller eller inte.
Karpfiskarnas Tail Rubbers.

Wiren sitter nu fastklämd i trekroken och släpper inte, men vill du vara 100 % säker, så monterar du en av dem så kallade Tail rubbers och drar den över trekrokens skaft och därigenom låsas allt och kan inte röra på sig och du får en fin övergång mellan krok och wire.

För just Kebab-riggar, använder jag den kortaste wiren i dessa paket och Kebab-riggen kopplas sedan till en längre Up-trace och jag fiskar oftast Kebaben stående full längd över bottnen. Den kortaste wiren kan även användas för Stingers till era gummidjur!

Tackel för mindre betesfiskar.

Nästa wirelängd i dessa paket ligger någonstans runt 20-25 cm och igen lite för kort för en kast tafs, men perfekt för att göra lite kortare 2-krokstackel för mindre betesfiskar och även tackel för Sink and Draw, som jag har nämnd tidigare.

Låsningen av den första kroken är exakt den samma som på kebab-riggen och nästa krok fäster du med en Knotless knot. Glöm inte att bestämma avståndet mellan dina krokar till dina betesfiskar! Igen drar det hela så hårt du kan med tång mm, och du vet att tacklet håller och glöm inte din viktiga Up-trace under fisket, så inte gröna damen fimpar din huvudlina!

Ibland får man stora, ibland mindre Sillar.

Sill eller Strömming, som dem kallas, är ett väldigt effektivt bete för Gäddan. Doften och färgen, samt storleken och det är en fet fisk, men dem är mjuka och man kastar tyvärr av en del. Det går att undvika med lite eftertanke och lite tunn gummitråd.

Här på ostkusten av Smålandia, är det inte enkelt att få tag på riktig bra Sill, utan man får ta vad som finns, dem kan vara stora och fina och dem kan vara små och ibland lite så där. Allt kan dock användas, precis som jag beskrev om Makrillen: Bete, mäsk, malda eller Kebabbitar.

Bästa fästet för flötmete/driftfiske.

En fråga var kring tackling för flötmete och driftfiske och hur man får bäst fäste för krokarna och det ser du på bilden ovan. En trekrok i nacken av Sillen, precis där var huvudet blir hårdare och den andra kroken i flanken på Sillen.

Vid bottenmete monteras en trekrok i stjärten av Sillen och den andra kroken fäst i flanken. Den kroken som sitter i Sillens stjärtparti, lindas fast med den tunna gummitråden, som jag nämnde i förra inlägg, svårare än så är det inte och man kan jo svepa ut sina beten och inte kasta brutalt.

Olika nålar, överst för olja och nederst för tunnare doftämnen.

Vi ha olika sprutor för våra tillsättningsämnen och dessa har olika dimensioner på nålarna som tillhör dem. Något 95 % glömmer är att rengöra sina sprutor och nålar efter varje användning och resultatet blir att nästa gång du är ute, så fungerar inte dina nålar. Dem har torkat ihop och du får inte ut din olja eller doft.

Så håll dem rena genom att fylla dem med vatten och tryck ut det ett antal gånger och dem fungerar som nya varje gång du ska använda dem. Du kan även delar på det hela och låta dem ligga i varmt vatten, det rengör dem också, men koka dem inte eller använda kokande vatten, det klarar plasten inte av!

Rengör efter varje användning!

Håll aldrig en betesfisk i handen, när du ska ge den doft eller olja. Risken finns att du trycker lite för hårt och sticker dig själv och det kan bli svåra skador på grund av bakterier mm. Lägg betesfisken på backen eller annat hårt underlag och tillsätt dina lockande medel på detta, mot dig, skonsamma sätt.
Anti-septiska medel.

Sist men inte minst kommer det frågor om dessa medel verkligen fungerar för Gädda? En del tror att dem endast är gjorda för Karp och endast fungerar på Karp. Svaret är nej, dem fungerar på alla levande varelser! Alla anti-septiska medel, värda sitt namn innehåller Propolis, en produkt från Bina och det har används under tusen år i människans historia.

Ett exempel på just Gädda, var när jag fick en fin 7 kilos fisk, som såg lite mager ut och när jag lossnade mina krokar, såg jag hur en av gällrevsbågerna låg helt fel i fisken. Halsen var mer eller mindre helt stängd och när jag lossnade på detta., så hängde det helt fel och var bara i vägen för födointaget.
 

Jag chansade och klippte bort den skadade delen och blodet sprutade ut, en snabb torkning och lite av AT medlet och blodet stoppade inom 10-15 sekunder. Mattan såg inte klok ut, men efter en liten paus i slingen, utan blod och så fick hon sin frihet och jag har landad henne tre gånger sedan denna operation och hon lägger på sig vikt.

Visst, det blev en liten glipa i gälarna, var en mört kan slinka genom, men hon överlever och så även en Mört ibland och både Gädda, Mörten och jag gläds över detta. Så det är glasklart att dessa medel fungerar, hunden hade en blemma ... Skitfiske på er alla och jag hoppas våren snart kommer till oss alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.