lördag 1 februari 2020

Svaren till Torbjörn i Lerum!

Torbjörn i Lerum ställde mig några frågor: Vart hittar jag gäddorna lättast nu vid denna tid? Vart skaffar jag dem beten du använder? Hur snabbt krokar du på ett hugg? Vad anser du vara det bästa bete för gädda?

Först och främst stort tack för dina frågor och du ska så klart få svar på dessa. Vad jag förstod av ditt mejl, var att du är ganska ny på mete efter gädda, men att min blogg har inspirerad dig och några polare till att prova och det är väldigt roligt att läsa och än en gång tack.

Dem flesta svaren på dessa frågor ligger nog fint inbäddad någonstans på bloggen, men det skadar aldrig med en liten återblick, då det kanske eller säkerligen är flera som är nya eller har frågor som dessa.
Rinnande vatten, fiska längs med vasskanterna.
I rinnande vatten letar jag efter partier var strömmen är lugnare, Jag letar efter bakvatten var strömmen går sakta runt och helst av allt djupare partier, var det är lugnt nere vid bottnen.

Gäddan gillar inte att ödsla energi på att simma, den vill står stilla och spana efter bytesfisken. Djupa kanter längs med en vasskant är oftast bra platser och där hittar du garanterad en del gäddor.
En solbelyst vasskant är oftast en bra plats.
 Vi har alla gått runt ett vatten under våren och blivit lite skrämda av ett plask i vattenkanten, det kan vara en gädda som inväntar leken, men oftast är det fisk som solar sig.

Bilden ovan visar en vasskant var solen ligger på det mesta av dagen, gäddan solar sig här eller inväntar leken. Hur eller hur, kan du presentera ett bete här, så får du högst troligen en fisk. Dessa platser lockar till sig både småfisk och andra arter och blir lite av ett kylskåp för en frossande gädda.
Gäddan gillar grenar och buskage.
Grenar och buskage lockar till sig småfisk och här har dem skydd och skugga. Detta vet gäddorna om och hittar man småfisk, så är gäddorna aldrig långt borta.

Gäddorna använder dessa platser för sina bakhåll, det är perfekt att stå under busken och anfalla fiskstimmet med Mört som simmar förbi, samtidigt som gäddan i sin väntan på föda, har skydd och skugga.
Friliggande vassar är bra platser för gäddan.
Det är lite samma sak med friliggande vassar, småfisken samlas här genom att den gamla vassen alstrar lite värme och igen så är gäddorna aldrig långt borta, dem kanske redan står inne i vassen och lurar. Fiska nära dessa!
Glöm inte att fiska något bete nära land.
Man ser ofta fiskare komma till en plats och stökar högljud med sina grejer och kompisar och sen lägger man ut sina beten så långt man kan. Vad man ofta missar är att många gäddor patrullerar längs vattenkanten i jakt på föda och dessa skräms ganska lätt.

Mitt tips är att ta det lugnt, rör er försiktigt och lägg ut något beten nära land, det kan bli en fin överraskning, med en fin fisk på mattan, en fisk ni aldrig hade fått om den var skrämd. Jo, kanske flera timmar senare att den hittar era beten långt ut.
Kom tidigt på morgonen om du har möjlighet.
Kom så tidigt ni kan på morgonen, själv kommer jag alltid så pass tidigt att det är pannlampa som gäller och mina beten ligger ute i gryningen. Gäddorna har en huggperiod mellan 8 och 9 på morgonen, oftast vid halv 9 och man kan nästan ställa klockan efter dem.
Skaffa dig ett förråd av beten och lite olika doftämnen.
Vad är mitt bästa bete? Ja, det är ingen lätt fråga! Jag har alltid med mig lite olika beten och provar lite av varje under dagen. Metar jag med tre spö, så börjar jag med tre olika beten och visst en hel eller halv Makrill har oftast resulterat i större gäddor och just Makrillen är och förblir nog en favorit.

Jag skaffar mina beten genom köp från England, i lokala butiker och har koll på om någon ska till Öresund för att fiska, då beställer jag fisk. Jag sparar Mörtar till gäddfisket, någon mindre Braxen, Sill går att beställa på ICA, så på den vägen är det, jag använder väldigt sällan levande beten, endast i nödfall och om jag har några.
Ha alltid en tight lina till ditt bete.
Hur snabbt krokar jag på ett napp? Jag sitter oftast väldigt nära mina spö eller så att jag har bra överblick över dem. Jag kommer snabbt till spöna och kan dra av linan från indikatorn om en gädda är försiktig.

Jag tar upp spöt och kollar om linan rör sig utåt, gör den det drar jag ut ca en meter lina som gäddan får sträcka och då krokar jag, men först när jag känner fisken i spöt! stannar gäddan, vevar jag ifatt fisken och krokar. Ibland missar man och då är det troligen en mindre snipa som tog mitt bete och den behöver vi inte landa eller hur?

Det är viktigt att du har en tight lina till ditt flöte eller bly, så du får en direkt indikation på att en gädda har tagit ditt bete. Ett bra nappalarm indikerar detta och du vaknar, metar man med ett flöte så måste man ha koll på det hela tiden. Ska även säga det att man ska inte ha för stora betesfiskar, det blir bara en för lååång tanke om när ska jag kroka ..  har den fått ner betet o s v.
Problem! Gäddan kan svälja ditt bete väldigt fort
Bilden ovan är lite fajkad och det för att visa hur en Sardin, som är ett bete på 15-20 cm med en kraftig kropp enkelt får rum i en snipas hals. Den glider ner på ett par sekunder efter att gäddan har vänd Sardinen rätt, så huvudet går ner först.

Titta på bilden och tänk er att här ska det sitta två trekrokar! Risken är då att den kroken som sitter i flanken på betesfisken redan sitter i nere i halsen eller i gälarna och vi har ett problem framför oss.
Se till att du har dem rätta verktygen!
Skaffa dem rätta verktygen, jag har visat detta ett antal gånger på bloggen, glöm inte en större matta också, gäddorna blir långa. Lite vatten för att hålla fisken ren och blöt är också viktigt och framför allt vid fiske i minusgrader.

Jag vet inte vilka vatten ni har runt Lerum, men Göta Älv har ju stora gäddor och säkerligen åarna runt er hemstad. Anskaffning av betesfisk borde inte vara något problem, ni har väl fiskare längs med västkusten eller fiskekyrkan i Göteborg. Jag tycker att ni sjösätter eran båt i Göta Älv och så ser jag framemot lite fina bilder från er. Skitfiske på er alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.