måndag 11 mars 2019

Tufft och segt, men det går ...

Var ute i går för att testa lite av Fladen Fishings Jerkbaits, det är jo alltid roligt att prova lite nya saker och färger. Mina förhoppningar var inte dem största, då det hade lagt sig i s i kanterna på en del ställen.

Nåväl, bara att prova och se vad som händer. Jag hade med mig ett spö för bottenmete och ett par fina Sillar, dessa kanske skulle kunna rädda dagen?
Fladens 25 grams Jerkbaits, helt Okay för priset!
Jag gillar den svajiga gången när man vevar in dessa beten utan ryck och dem går fint från sida till sida vid ryck och med tanke på att jag gav 40 kronor stycket, så är dem helt Okay och 25 grams storleken är lagom för en större Abborre också. Dessa finns i flera färger och i en 50 grams variant.
Kyligt fiske.
Fisket var som vanligt segt som sirap och efter bara någon timme fisk, försvann solen lite och enstaka snöflingor ramlade över mig och det blev kallare ... Love it!
Pikesmile.
Under ett kast med Jerkspöt fick jag ett skatbo a la fantastick, herre min je vad det var trassel och jag nystade upp det hela på runt 10 minuter, bra jobbat!

Mitt Jerkbait hade sjunkit till bottnen och landat helt snett längs med en liten vass och under invevningen kom ett försiktigt hugg jag gjorde ett mothugg och i andra änden hängde en gädda. Bingo!
Fiska nära vassarna.
Jag tror att under denna period var det fryser ena dagen och går upp nästa och vattnet är nerkyld, så känner även gäddorna av den lilla värmen som alstras av diverse växtlighet.

Det borde vara så för all fisk jag har fått senaste tiden har nappat intill vassruggar. En annan aspekt är jo att växtligheten alltid hyser lite naturlig föda och det vet mört och andra av gäddans menyer om och därav hittar man gäddorna här.
Fin indikator på slaknapp.
Jag gillar Fireline braiden som är två färgad, svart och ljusgrön. Man ser ganska enkelt under ett spinnstopp om en fisk är framme och nafsar på ditt bete, så känn efter med spöt och titta p din lina!
Lite lä för strömmen, kanske ....?
En gädda intill en vass, då borde det stå en fisk även här och jag placerade min Sill i princip under det vita löddret och satte mig en bit bort.

Rökpausen avslutades och jag hann med 3 kast med Jerkspöt och sen tutade det i larmet och en snipa hade hittat min Sill.
Slipsen på Sill.
Så två napp och två landade på två metoder, det kan man väl inte klaga över med tanke på vattentempen och väderförhållanden.

Beten blev testade, rullen inställd, så jag slipper dessa tråkiga skatbon och fisk på kuppen och lite frisk luft, så jag var nöjd! Det händer inte så mycket just nu och man får berätta om det lilla, skitfiske på er!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.