torsdag 7 mars 2019

Bill och Bull!

Hur trögt kan det bli? Ja, den frågan har jag ställd mig många gånger under mitt fiske och så även nu. Snö och frost, regn och vind om vart annat. Ena dagen isfritt och lite uppklarning och natten kommer med frost och den tillhörande isbildningen, så är det och ni känner alla igen detta.

Detta är inte bra för fisket, det blir trögt som sirap och inte blir det bättre att det rinner kallt vatten in i gölen. Man får försöka att göra sitt bästa eller sitta hemma, bara att välja i dessa tider. Jag har koll och går varje dag med Kasper och passar på att fiska, när det finns en möjlighet.
Så har det varit var annan dag.
Denna plats har genom åren givit en del fina gäddor, någon ståndplats är det inte, men här passerar en del fisk och jag har en som jag gärna vill komma i kontakt med.

Det är två saker som ska stämma för att skapa denna kontakt, dels så ska det vara fritt från is och dels så ska man komma under rätt tid. Sen kan man lägga till rätt bete och rätt metod o s v och att få allt detta rätt, är inte så enkelt.
Mitt ena Ledgerfloat.
Jag rastar hunden och lägger ut fiskbitar i området för dels locka fram gäddorna och för att dem ska hålla sig kvar. Det brukar ge bra resultat, men inte just nu, jag lyckas med fisk, men inte det jag vill ha.
Klara för frysen eller upptinade för fiske?
Nu senast fiskade jag med död Mört och jag ska passa på att svara på Roberts fråga kring hur jag gör med mina döda beten.

All död fisk som ska bli beten sköljer jag rena i kallt vatten och dem får rinna av. Därefter lägger jag dem fint på en bit plastfolie, ni ser på bilden och därefter läggs dem plant i frysen. Upptinade bevarar dem sin form och du kan kasta dem långt.

I en del av dessa betesfiskar har jag olja eller annan doft och det tillsätter jag innan infrysningen. Jag har mina betesfiskar frysta, dem tina sakta upp ute bland gäddorna och gäddan bryr sig inte om fisken är fryst eller tinad.
Bill och Bull!
Jag hittade en lucka med tid för fiske och isen var borta. 2 spö med var sin död Mört lades ut och väntan blev ca 2 timmar innan ena flötet lade sig på ytan. Gäddan landades och lades i en Piketunnel.

10 - 15 minuter senare var det dags igen på samma spö! Gäddan landades och lades i tunneln, jag skulle ha lite bilder på detta för framtiden. Vädret övergick i regn, tiden var ute för min del och jag skulle sätta tillbaka mina fiskar.

En tanke slog mig! - Fan vad dem var lika, lika stora och nästa samma mönster och färger! Vikten var exakt samma 3080 gram, längden var den samma och därefter simmade Bill och Bull ut i friheten side by side .... konstigt sammanträffande eller hur?
Passage för gäddorna.
Båda dessa fiskar kommer in genom denna passage från höger och jag vet att dem letar föda. Man kan sitta långe perioder utan ett sniff och sen kommer det 1-2 fiskar eller flera fiskar inom en ganska kort tid. Det står lite Abborre här också, men de drar nog iväg, när gäddorna kommer in i området.
Tack och hej då!
Det var lite om det senaste gäddfisket, frosten kom tillbaka igen, gölen frös och sen blir det plusgrader och regn, isen släpper och flödet med kallt vatten ökar .... Ja, vad ska man säga, det är som det är och allt man kan trösta sig med är, att det blir bättre framöver.

Vi ska inte hänga läpp, snart kommer övergången till den rätta våren och då blir det fart på firrarna och oss som gillar denna fina hobby. - Håll ut och med dessa ord önskar jag ett riktigt skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.