onsdag 31 juli 2013

Grabbens sommarfiske.

Han och kompisarna har varit iväg några gånger och jag har varit med vid ett par tillfällen, men det är inte lätt att få med sig en dataintresserad ungdom ut i naturen för lite fiske, det ska ni som föräldrar veta!

Men han har lyckats lite över min förväntan med gädda över 6 kilo och en fin Abborre på 1,2 kilo och det mesta av fisket, har skett i vatten inom Nybros tätort eller inom kommungränsen, typ cykelavstånd, på morsans cykel och med mina spö!
Här en gädda, som han metade upp med en levande mört i Linnéasjön, en av dem få regniga dagarna under semestern. Jag satt 30 meter bort, bakom karpspöna och blankade!
Abborren på 1200 gram togs en solig kväll  i just Svarte göl, som ligger mitt i Nybros centrum, den togs på en liten vit dubbelstjärtad Curly tail jigg.
Största gädda på 6 kilo kom också från Svarte göl och den inhalerade en liten spinnare intill en vassrugge, ett bete, som var ägnad för gölens större Abborrar.
Linnéasjön igen och denna gången, togs gäddan på ett deadbait i form av en Sill, mitt i sommarvärmen och nu förstår jag, vart mina Sillar och andra deadbait tar vägen.
Det mesta av fisket har skett runt och i näckrosbälten, som dessa och mitt på dagen, vilket förvånar mig lite, fisket är bäst tidig morgon eller sent på eftermiddagen och framåt mörkrets ankomst.

Men det är svårt att få en 14 åring till att gå upp tidigt och på kvällen ska man sitta vid datorn och spela med polarna.

När jag var 14 år fiskade man jämt, men då fanns det inga mobiltelefoner, datorer eller annat, som kunde möjligen komma i vägen för fisket, kanske lite skolgång och lite fotboll ibland - Times are changing!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.