tisdag 18 juni 2013

Renovering av en rosthög!

Jag fick för några dagar sen några gamla rostiga drag av Rikard, en arbetskompis som är inhyrt, han brydde sig inte om dessa och jag tog dem till grabben och satte igång med att fixa till dem.
Som synes en salig blandning och ganska rostiga, som sig bör om dem får ligga ovårdade i en fuktig miljö eller inte får torka till ordentligt och det är lite synd med tanke på dagens priser för en plåtbit.
Vänder man sedan på dessa drag, så ser man hur kraftigt angripna dem var, men det skulle inte stoppa mig och jag började med att klippa bort alla krokar, splitringar och lekanden.

Sen var det dags att börja putsa upp dem med Svinto, som jag anser är det bästa för att få bort rostangreppen.
Dessa två hade sina originalfärger kvar och den fick sitta, ingen mening med att ta bort färg, som har klarat sig så här långt.
På baksidan var det betydligt värre och här gick jag bett med Svinto och även en mindre putsmaskin, men jag fick bort en hel del löst rost och sen ...
... fick dem lite silverfärg och en lite dusch med flouroröd färg och nu ger dem fisk igen, den översta går till kustfiske lådan och den nedre till gäddboxen.
Den gamla Rapala wobblaren i balsaträ, med den hemmagjorda skeden rengjordes och ska få ett par lager med båtfernissa och sen fungerar den nog igen, hoppas bara att den går riktigt i vattnet.
Abu´s gamla gäddkiller Mörtblänk var hårt drabbad, men rensade så gott det gick och likaså fick det ...
... gamla Abu Flamingo draget sig en ordentligt omgång med Svinto och dessa drag blev hyfsat fina och det var samma sak med ...
... det lilla guldfärgade Tobydraget från Abu. Allt fick jag inte bort, men de blev rena och jag fick fram glansen tillräckligt för att de ska locka fram lite rovfiskar.
Lite fluororöd färg, som originalen har och dem blev användbara igen och grabben blir lycklig, när han får dem.
Abu´s Atom drag behöver ingen omtala, det finns väl knappast någon gäddfidskare, som inte någon gång har kastat efter gäddor längs en vasskant med detta drag.

Mest populär är nog versionen med silver och blått, som har fångat tusentals gäddor varje år och dessa drag är fortfarande klassiska gäddrag i mångas boxar.
Även det gamla Abu Facette drag blev bra, fast reflextejpen var borta och klistret satt kvar hårt, så allt som allt lade jag ner max en timme jobb på dessa drag och wobblaren och nu ska det bara monteras nya splitringar och nya krokar och sen kan grabben ha kul en stund.

Nästa fråga är bara hur många han sätter i närmsta träd, jag hämtar dem inte längre, han är gammal nog för att klättra själv och du, se över dina drag innan sommarens fiske, det går att rädda många av dem under en kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.