tisdag 17 mars 2020

Ansjovis som bete för Abborren?

Jadå! Det fungerar hyfsat! Dock är en liten levande Mört, Sarv eller Löja bättre eller i dem flesta fall bättre. Jag har tyvärr inte tillgång till dessa beten och får nöja mig med dessa små stinkande Ansjovisar och dem ger också Abborre.

Jag vet att dessa kan vara svåra att få tag på, men kolla, dem är oftast billiga, ca 50 kronor för flera hundrade i paketet. Stanken går inte att ta miste på och gäddorna gillar dem och jag använder en del Ansjovis för att mäska för gädda.
Spö, 2500 rulle med 0,16 - 0,20 mm lina.
Själva fisket är enkelt, allt du behöver är ett spö, en mindre rulle med en stark lina i typ 0,15 - 0,20 mm. Ett bra och synligt flöte som klarar av typ 4 AAA-hagel + din Ansjovis. En håv kan jo också vara bra.
Denna typen av flöten ( Loafers) använder jag.
Jag använder dem så kallade Loafer flötena, som klara ganska mycket bly och dem syns bra, dem kan användas i både stilla och rinnande vatten. När väl Abborren tar, så är det inga tveksamheter, det går fort och du bör kroka direkt flötet försvinner!
Lite hackade maskar lockar alltid.
Lite hackade maskar lockar alltid fram något och Abborren som är nyfiken kommer fram också, dels så tar den maskbitarna och även dem mindre bitarna av Ansjovis som du blandar ner bland maskarna och sen provar du med Ansjovis och mask ibland.
Loaferflöte och Ansjovisar.
I stilla vatten knycker jag lite ibland i betet och i rinnande vatten låter jag bara betet driva genom området mäsken befinner sig på.
Ansjovisens storlek, ganska perfekt för Abborren.
Ansjovisen påminner lite om en tjockare Löja, men vad som verkligen skiljer sig är doften, det är ganska sanslöst att en så liten fisk, kan dofta så mycket.
Krokmontaget.
Abborren tar oftast sitt byta framifrån och du bör sätta din enkelkrok som visat. Abborren har stor mun och sväljer väldigt snabbt och du måste ge mothugg direkt du får napp!

Jag använder storlek 8 för detta fiske och kan rekommendera Kamasan B980 som är stark nog för detta fiske och du kan klara en stor gädda också, om den inte fimpar din lina.
Kanalen (Bolanders bäck) hyser en och annan fin Borre.
Jag har fått en del större Abborrar i denna kanal, troligen har dem kommit ner från Svarte göl och överlevt på Mörtyngel och senare större Mört. En bra kombination för när Abborren inte längre kan ta Mörtarna, så växer dessa till sig, så det finns inte så värst många mindre Mörtar kvar.

Jag kommer senare i dag att skriva om mitt Mörtfiske i just denna kanal och i Svarte göl, båda vatten som en gång i tiden hyste riktigt stor Mört och som nu är på väg tillbaka.
Överhängande träd, djupkant och vass, här trivs dem!
Svarte göl hyser en del större Abborrar, det märkte man under åren när det begav sig att pimpla, det finns även gott om mindre exemplar och dem rensar hårt bland årets yngel från alla andra arter och man har med egna ögon sett några fångats på drag mm och tursamt kunna förmå fångstmannen att sätta dem tillbaka.
Bra trippel på ansjovis.
Här en bild var det gick bra en sen eftermiddag, normalt sett är det tidig morgon och sen en bit in på kvällen, som gäller och i detta fallet gav sen eftermiddag mig dessa tre, alla över kilovikten och jag tror att den största vägde 1460 gram.

Det finns med all säkerhet större, det gäller bara att träffa rätt fisk. I gölen verkar mäskningen inte gå bra, det kommer in för mycket annan fisk och det känns som att Abborrarna störs av detta, att lägga ut hackade maskar lockar bara in Braxen och man får en direkt med mask på kroken.
Fisket är inte som det var i Kalmar sund en gång i tiden!
Lätt är det inte och det är så långt ifrån Abborrfisket som fanns en gång i tiden ute i Kalmar sund, var det hände ett flertal gånger att man fick två fiskar på samma bete. Nog om det, nu säger jag skitfiske till er alla!

1 kommentar:

  1. Hallå där louis! Jag trodde bloggen gått i graven. Jag blev mkt glad när jag såg att du är i full gång ff Mvh Sville din näst största kärlek efter Slynan.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.