söndag 24 november 2019

Snart ska det väl ljusna ...

Det var ett tag sedan sist, mycket jobb, en del karpfiske och just nu en influensa som knappt går att beskriva med ord. Inget roligt med sjukdom, men det ger mig lite tid att lägga in lite ord här.

Det har endast blivit ett pass efter gädda och det blev i den närliggande gölen, lite fiskbitar lades ut och det skulle bli ett par gäddor på den platsen, resten av gölen var som i chocktillstånd.
November, inget för soldyrkare.
Det handlar nog mycket om detta mörke vi lever i under november, hur mår vi själva? Visst är man hängig, trött och kanske smyger det in lite deppighet hos en del? Vi får bryta ihop och komma tillbaka, det finns inget annat att göra.

Lite snö skulle ljusa upp det hela, men inte för mycket tack. Sen kan vi se fram mot tomtens ankomst, kanske har han något fint med sig ... det är tanken som räknas, glöm aldrig det! November, årets mörkaste månad är snart slut och du kan alltid spendera lite tid med spöt i hand.
Om blickar kunde döda ...
Sardin på bottnen, direkt på en hård grusbotten, betet piercades lite med kniven, så doften spred sitt budskap och snart var denna stygging framme och vi fick hälsa på varann. Jag var nöjd med att slippa en blankning, men dessa ögon .... 
Lite knyck i Sardinen gav resultat en seg dag.
Flöten stod i närheten, halvliggandes på ytan och under, på bottnen låg min Sardin, inget hände på en bra stund och jag knyckte två gånger i spöt. Ställde spöt mot sticksen och nu fick min Sardin plötsligt ett eget liv och började röra på sig.

Minuten senare krokade jag och en fin höstgädda visade sig i ytan framför håven, lite dansande på ytan och sen togs krokarna bort och hon fick dansa vidare ut i friheten, dagen var räddad!

Jag hade nu två halvt mosade Sardiner och anpassade dem bästa bitarna och lade ut en Kebab-rigg, sen var det dags för lite kaffe, en cigg och lite funderingar kring fisket.
Vacker och troligen en rymling från Rismåla göl.
Mina tankar bryts av att flötet lägger sig, ställer sig och lägger sig. Ett typiskt napp från en snipa i miniformat. Flötet knycker iväg på ytan och när jag krokar hoppar fisken!

Fighten är konstig och vid håven ser jag öringen. Det måste vara en rymling som har lämnat Rismåla göl och nu hamnat i Svarte göl. Den gillade Sardinpaketet och min trekrok satt bra i fiskens käkvinkel. Kul som detta var, fick den går tillbaka och antingen ses vi igen eller så blir den föda för en av gölens madamer ... fin julmiddag!
Glöm inte att se över dina grejer i vinter.
Vill bara passa på att ge tipset att gå genom all utrustning som du har använd under året, städa, rengöra, byta linor och komplettera det som fattas. Det hinner du med under vintern och till nästa gång, så önskar jag er alla skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.