onsdag 7 maj 2014

Driftfiske, bra litteratur och fågelproblem.

... jo, det är i rätt ordning, denna rubrik, jag har varit på drift och inte bloggat på några dagar, men tiden har varit knapp och lite får man visa sig på jobbet också. 

På drift? Ja, det kan man väl säga, jag har driftfiskat i en större sjö i kommunen, var det finns ganska stora Abborrar och en del hyfsade gäddor och eventuellt ska det finnas ett par karpar kvar från en gammal utsättning och en odlingsdamm, som rasade ihop, så det ska bli lite mera efterforskning där. 
Driftfisket gick trögt som sirap och det var inte så enkelt från land, men jag lyckades dock få iväg mitt flöte och med sitt svarta segel, så syntes det bra i motljuset från solen och även mellan molnen som spred ut sig.
En snipa skulle det bli och en del missade napp som jag misstänkte kom från Abborre, men lätt var det inte att hitta någon större gädda som var hungrig.
Jag skulle lyckas med en av Abborrarna och den togs väldigt långt ut, närmre 120 meter och med sina 12 hekto på vågen, så var man nöjd och fick sedan låna en båt till morgondagen, var jag rodde runt och spanade lite efter platser för karpfiske.
Jag har haft lugnet och ro att läsa ut John B Erikssons bok: Storgäddor och monstermalar och här kom jag verkligen på drift.

Det är spännande och välskrivet och man fastnar i samtliga historier, som omfattar de flesta av våra populära sportfiskar.
Vi hamnar bakåt i tiden med karpfiske ... lagligt karpfiske i Stora damm och jag ser John framför mig, sittande med sina drömmar som till slut gick i uppfyllelse med den stora klunsen på 18,4 kilo!
Det finns Asp, Färna, jättemalar, storabborrar bland annat och sen finns det jakten på monstergäddan i boken och man kan väl egentligen inte skriva en bra bok med gädda i innehållet, utan att ha med Henrik Stale eller?

Jag driftade iväg i boken, den är bra, den är rent av kanonbra skrivit och den finns nog kvar, om du blir sugen. Mitt exemplar får nu ligga till sig lite och kanske drar jag fram den i vintermörkret igen och läser ett par kapitel då och då.
Avslutningsvis är min fråga: Är det ovanligt mycket fågel i och på våra vatten i år? Jag tycker de ökar för varje år, men i år har de varit rena plågan för min del.

Måsar, Kanada gäss, vanliga gäss, Änder, Knipor och Viggar i en salig blandning och vi ska inte heller glömma Sothönsen, var en tog upp hela min rigg och jag trodde att nu var förbannelsen bruten.

Ej heller denna Satanshöna som härom dagen, var jag driftade och fick ett trassel på min braid och den tog min levande mört och var nära att svälja ner den, innan jag som tur var, hann dra betesfisken till mig.

Och så jävla envis, att den hela tiden kom tillbaka för att ta mitt bete, men jag petade lite på den med spötoppen, alltså på mitt sätt och då höll den sig borta och det blev lugnt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.