lördag 7 december 2013

En av mina vinterplaneringar i svart på vit.

Jag har jagat stor Abborre från isen under drygt 20 års tid och det är ingen lätt uppgift, kanske något av det svåraste man kan bedriva. 

Dem flesta stora Abborrar fångas nog mest av en slump på isfiske efter gädda och en och annan råka fastna, men att pimpla efter dem är en helt annan sak.

Jag fick veta av flera gamla gubbar att Linnéasjön hyser grova Abborrar och jag började med att lägga 62 dagar på isen, en vinter för många år sedan och det mesta gick ut på att hitta dem och jag lyckades med en fisk, en stor Abborre.
Det var denna som vägde 1620 gram och blev mitt nya PB under ganska lång tid. Den togs på 6 meters djup på en balanspirk efter 3 stötar och sen ett explosionsartad hugg, en marsdag i mitten av 90 - talet.
Jag fick sedan veta att det fanns grov Abborre där gamla hopptornet en gång i tiden låg och där skulle jag prova med mete i olika former, men det gav mest mindre gäddor och jag provade en vårdag med bottenmete och diverse maskar.

Jag lyckades pricka in denna Abborre som vägde 1740 gram, den togs en solig aprildag och jag vet att Fidde Sandgren kom förbi och tog denna bild på mig och nya personbästan. Stort tack Fidde!
Metoden var Quivertipping med en ganska lång tafs och en Kamasan b 980 i storlek 8 och denna krok fylldes med ...
... Lövmaskar och jag provade även årets första Daggmaskar och det blev en del fina Abborrar upp till ca 9 hekto, men aldrig en så stor Abborre igen i detta område.
Spårad av detta fortsatte jag och det blev en del fina fiskar på pimpelfisket och jag började inse att sjön mycket väl kunde hysa min drömfisk, en Abborre över magiska 2 kilo och jag ångrade på under många vintrar, men lyckades inte komma ens i närheten av denna vikt.
Min näst största från sjön är denna på 1600 gram  och den kom från en djupbrant på ett helt annat ställe i sjön, ett ställe jag inte trodde det fanns stor Abborre, men man lär sig med tiden.
Efter flera års fiske efter gädda och Regnbåge, så har jag fått suget tillbaka och jag ska nöta på denna vinter i i Linnéasjön och se om jag dels kan lyckas och dels se om det finns några stora randiga rovriddare kvar.

Det bör finnas stor fisk fortfarande, det är gott om småfisk i sjön och jag ska börja på dem gamla ställen och se om jag inte kan väcka en rejäl pjäs från vinterslumrandet, lite envishet och mycket tålamod, så kanske?
Mitt gamla pimpelspö för stor Abborre byggdes 1993 och det hänger med fortfarande, likaså RAN - pirken i 60 mm och silver/silver, samt huvudlinan som är 0,30 mm, inget finlir här inte, dem ska upp när dem väl har sugit i sig halva pirken!
Balanspirkar är det som har gett bäst i sjön och en och annan har tagits på RAN - pirken och trekrokar i storlek 6 eller 8 och dessa ska vara försedda med färgglada färger som fungerar som en huggmarkeringspunkt.
Dessa grejer och en bra skrylla är allt som behövs och så förstås ett tålamod utan dess like och att kunna hålla sig koncentrerad hela tiden under fisket. Är gäddorna på hugget har jag en kortare tunn wiretafs över balansaren eller pirken/blänket.

Man får ibland bara ett par försiktiga stötar och det gäller att inte riva Abborren när den försöker skrämma bort den lilla "fisken", utan fortsätta tills den hugger i ren och skär ilska och då vet man att man lever!

Vilka sanslösa hårda hugg det blir, när Abborren väl har bestämt sig! Ni vet väl att det dem inte kan skrämma bort, det äter man och får frid, tror dem!
Jag ska även meta lite från isen med lite vekare spön med haspelrullar och lina sittandes löst i en hårnål, så Abborren inte känner något motstånd.

Men det gäller att vara med och sätta in mothugget när Abborren tar betesfisken, vilket oftast sker i en rusning och det är inte lätt att tajma!

Min andra plan i vinter, är att prova ett nytt vatten efter stor gädda, en större göl som jag bara har varit på en gång och det slutade med en Abborre på dryga 1,5 kilo med pimpelspöet, det var 13 år sedan!

Sedan har jag en mindre göl som jag vet hyser stor och grov gädda, den ska också provas i vinter om vi får en bra is utan för mycket snö, vilket man bara kan hoppas på.

Jag gick lite ironiskt över isfisket igår och det står klart för utryckning, men jag kan ta ett par karpar till innan isen lägger sig för gott, kanske får jag dem redan i dag, nu var stormen Sven har dragit österut?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.