onsdag 27 november 2013

Oljor attraherar gäddan till hugg.

Jag använder ofta flavours och oljor i mitt fiske efter gädda, i mindre vatten brukar jag prova deadbaits med och utan, men i större vindsvepta vatten, då får oftast betesfisken sig en törn av sprutan och 1 - 3 ml pumpas in och det ger resultat i dem flesta vatten.
Jag har fyra flaskor oljor på gång från Catmaster Tackle och det är 500 ml flaskor, så dem håller ett tag. Man säger att dessa ska lösa sig även i kalla vatten, något jag inte har testad än, men det kommer.
Doften på dessa oljor ska vara väldigt fin och naturliga och som flaskan visar, så lockar dem nog fram både gädda, mal, ål och andra predatorer. Alla dessa oljor är Winterised, alltså löser sig i kallt vatten, enligt butiken och även PVA - säkra, så det låter fint.
 
Så det ska bli spännande och se hur dem fungerar och skulle det inte vara bättre än det jag redan har så kan man jo alltid slänga det till karparna, som aldrig är kräsna.
Crab and Mackerel ska vara en stinkare av Guds nåde, så den måste jag bara testa och jag hoppas jag får hem dem under morgondagen eller på fredag, annars blir dem testade under nästkommande helg. 
Jag ska kombinera mitt karpfiske i helgen med gäddmete och då ska jag passa på och se vad dessa oljor går för och kommer att höra av mig senare.

Dock är det dem stora vattnen var man behöver doftmedel, som till exempel i ett deadbaits som sakta driver ut med vindens hjälp och skapar doftstråk som man kan fiska av under ett par timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.