onsdag 19 oktober 2011

Jag kan inte påstå att jag längtar till isfisket!

Jag kan konstantera för tredje året i rad att något riktad gäddmete blir det inte i år heller, jag kommer även i år att fiska karp tills isen stoppar mig och sen blir det isfiske fram tills isen släpper sitt tag igen. Jag kan inte påstå at jag längtar till detta fiske, men något säger mig att Slättengren och jag kommer att lyckas bättre den kommande vintern, det kan inte bli mycket sämre än den förra! Vad vi ska göra, är att planera vårt fiske in i minsta detalj och besöka ett par nya vatten under rätt tid, vi har även lite nytt att prova på gamla vatten och det kan ge bra utdelning och då tänker jag främst på stor gädda och grova Abborrar.Det där med Abborren blev ingen hit och grunden var att vi nötte alldeles för mycket efter gädda, de ska vi ändra på. Vi var ute ett par gånger efter Abborre, men det var mest gäddorna som var framme på våra vertikalpirkar. Vi hade kul och denna gädda drog fram ett smajl på Pärs läppar, fast några stora Abborrar hittade vi inte och ismetet gav inga abborrar, bara gäddsnipor.

Vi lade ett pass på en sjö med grov Abborre och hade flera snabba runs från Abborre, men de var som vanligt väldigt snabba på att släppa betesfisken och den ända av större kaliber fick jag på pimpelspöet. De finns där och vi kommer att vara där, mitt mål denna vinter är som alltid en fisk över 2 kilo från isen. Höga mål, jodå, men det finns betydligt större tagna i sjön och ställer man målet högt, så kommer man högt. Helst tar jag denna 2 kilos på pimpel, men vill den ta en liten mört på ismetespöet, så är den välkommen där också eller varför inte på en balanspirk?

Det finns lite skrammel som ska ses över innan vi båda dra ut över isarna, den genomgången och komplettering gör jag under den tiden, var isen verken bär eller brister. Linorna ska bytas, nya tackel ska göras och ett par nya skär och extra skär till 200 mm borren ska tas hem och bytas, så det finns att göra under tiden en fin kärnis bildas. Istiden är inte det roligaste, men man får göra det bästa av denna viloperiod i karpfisket och vem vet det kanske blir en vinter att minnas många år framåt? Only time will tell!







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.