måndag 12 juli 2010

Flera svar på era frågor.

Nu är det väl ingen av er som fryser längre? Det är stora kontrastr i det svenska vädret, i vintras hade vi över 20 grader kallt och igår var det 33 grader varmt i skuggan!
Denna hetta är inte till någon fördel för gäddfiskaren eller gäddfiske överhuvudtaget, så kommer värmen att fortsätta nu var jag snart har semester, så blir det fiske efter en annan art som kan vara nog så spännande i sommarnattens ljummighet.Emil från Skara har nyss köpt in en utrustning för gäddfiske och undrade hur han ska få bäst resultat under sin skolledighet. Med tanke på dem nämnda värmen så är det en enkel fråga. Fiska tidig morgonar och sena kvällar, fiska djupt och meta gärna med levande beten på djupkanten runt en grynna.
Prova att gå runt dina vatten med en hink levande beten och fiska av platserna, ge det en 20 minuter, händer det inget är det bara att fortsätta. Ha inte med dig för mycket, spö, håv och matta i ena handen, axelväskan på ryggen och beteshinken i andra handen, hinken med locket är din sits. Enkelt och effektivt, glöm inte kameran och myggmedel!
Joakim och en del andra ställde fråga om man måste ha en metallkant på sin spole. Mitt svar är nej, det finns massor av rullar på marknaden som inte ha denna finess. Det ska dock sägas att denna metallkant gör att man kastar lite längre, linor som braids sliter inte på spolkanten och du kastar lätta bete längre och lättare.
Jag har dessa spolar på en del av mina rullar och jag märkar det främst när jag smygfiskar efter Karp, var jag bara har min krok och en hundmatsbit som kastvikt.
Jag kan få ut mitt bete 15 meter med en normal spole, men kommer 3 - 4 meter längre med en spole med metallkant och dem metrana är otroligt viktiga vissa gånger var karpen har parkerat sig utom kasthåll, men med rätt spole så löser det sig. Sen är det nog lite snyggare med en metallspole på en rulle än dem vanliga grafitgråa eller svarta.

Många är dem mejlen som kommer från nybörjare och även en del föräldrar som undra om jag kan hjälpa till lite kring att kasta rätt (Robert, en pappa i Karlskoga tycker att det börjar bli lite väl dyrt att handla drag varje veckoslut) Han har två fisketokiga grabbar som ödslar med drag och spinnare varje gång dem är ute.
Jag kan inte gå in på kasttekniken, den är nog individuell, men börja med att öva hemma på gräsmattan under veckan. Lägg ut lite plastkassar på olika avstånd på gräsmattan, sätt fast dem och montera en kastvikt på spöet.
Abu hade en gång i tiden dessa kastdoppar för övning och dem är bra för ändamålet. Öva på att träffa plastkassarna tills det sitter och kasta med spöet över huvudet, det ger bästa presition.
Ute vid vattnen ska ni börja var det inte finns några hinder som träd och buskar, öva även att kunna hålla rätt längd på kasten genom att stoppa lina i kasten med pelfingret.
Gäddan står nu nära bottnen på djupt vatten och du måste ha ner ditt drag till fisken och det gör du på följande sätt: Kasta ut och stanna lina när draget träffar ytan, räkna under tiden draget sjunkar och låt oss säga att du räknade till 10 och draget slog i bottnen.
Veva in och kasta igen, nu stannar du linan med pekfingret och räcknar till 8 och sen börjar du att veva in. Ditt drag går nu en liten bit över bottnen och gäddan ser det och du minskar risken för bottennapp.
Det är lite svårt för mig att säaga mera i frågan, man måste vara på plats för att ge dem rätta instruktionerna, men en liten guidning har du fått och jag hoppas att det hjälper er! Avslutningsvis så rekommenderar jag en hjälm och hockeymålvaktsutrustning om dina grabbar är som du har beskrivit Robert ;-) Lycka till med kastande, presitionen och dem stora krokodilerna i sommar!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.