söndag 6 december 2009

Småsakerna du behöver till ditt gäddmete.

Det blev igen en blankning med stora mått, inte ett sniff verken från gädda eller karp, men vi fortsätter som inget har hänt och det kommer att hända, fast jag hoppas det blir innan isen stoppar mig. 2 Braxen föll för mina beten och dem blev mäsk!
Jag hade dock en trevlig dag i det vackra vädret och man fick lite frisk luft. Gäddan hade nog sin huggperiod under fredagen var jag missade den och karpen var inte var jag hade beräknad att den skulle vara. Ironisk nog så började det att komma bubblor, efter att jag hade packat ner -Sods Law!Jag använder beads i 3 - 5 och 8 mm i mitt gäddfiske, dem största för run - rings och den andra för flötmete mm. 3 mm beads är perfekta mot floatstops och 5 mm skyddar mina knutar och fungerar som en buffer mot blyhaglen eller blyet. Jag har dessa i olika färger och använder dem svarta till bottenmete och dem mera färgglada till flötmete.
Här ser du montaget mellan den övre wiren och mitt 2 - krokstackel, inget komplicerad och jag kan snabbt byta wiretafs eller få bort spöet under avkrokning av fisken.

Min overtrace. Montera alltid dina blyhagel på wiren, aldrig på din huvudlina som kan skadas genom haglens skarpa kanter. Kläm fast dem med en tång, så dem sitter fast och inte flytter sig under kastet. Tänk på att alltid ha en overtrace som är 15 - 20 cm längre än den wire med dina krokar.


Berkley Cross - lock beteslås, det ända som håller och är säkert för ditt fiske! Dem går aldrig upp under fisket och dem är starkare än vad man lovar på paketet, ett måste på alla mina spön!



Jag använder Kordas lekanden, Berkleys Mcmahon och dessa som kommer från Darts i Malmö. Alla i size 8 och dessa 3 kan du lita på till fullo, jag har aldrig varit med om att dem har gått sönder och jag använder även när jag gjuter mina egna blysänken. Darts är lite väl shiny för karpfisket, men för gäddmetet är dem perfekta.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.