måndag 26 februari 2024

Tjurigt kallvattensfiske!

Efter att ha gått hemma som en äggasjuk höna med abstinensbesvär för att få kunna fiska, så hade jag varit nere i gölen under 2 pass, det ena med spinnfiske och allt som hände, var en följare och det var en snipa. Andra passet var med två Deadbaits ute och även lite spinnfiske och jag lyckades inte heller denna gång.

Sen blev det kallt igen och isen lade sig igen och alla tankar på fiske försvann igen och abstinensen ökade.Några dagar med hårda vindar och plusgrader fick mig att köra ner till Linnèahavet och kolla isläget och isen var borta, fast den fanns i kanterna av sjön, men jag kunde fiska och det skulle ske dagen efter.

Makrillhalva, betet vi pratade om innan nappet kom.

Fullmånen stod högt och då blir det sömnsvårigheter för mig och många andra, men några timmar blev det och jag var nere tidigt och såg att platsen, där jag ville fiska var ledig. Jag såg även blänket från en pannlampa och det var Kristoffer som redan var på sin plats och höll på att tackla upp sina tre spö.
Ett av mina flöten ute.

Mitt val av bete i kallt vatten är inte svårt, inget i min värld slår en halv Makrill under dessa förhållanden, så då var ena spöt klart att läggas ut. Nästa blev en mindre hel Indisk Makrill, som jag senare kunde laborera med, typ halvera den, mindre än halva, olja eller doftämne eller fiska bara med en liten bit av Indiern.

Allt var klart och ute vid 7-tiden, även Kristoffer var klar och han kom över en stund och vi pratade om att han redan hade fiskat 2 dagar på just min plats, utan ett sniff och han hade provat lite av varje. Visst det kanske var lite nerslående, men vi kom in på just Makrill i kalla vatten och jag tror att jag precis talade om för honom att en halv Makrill är mitt favoritbete för Gädda i kallt vatten och han berättade även att ett stort isflak hade drivit in precis där vi satt. Jag hinner avslutar min mening om Makrill i kalla vatten och då sticker flötet iväg på ytan!

Dagens ända Gädda för min del.

Gäddan går fint och bestämt, så jag vevar inte ifatt Gäddan för att ge mothugg, utan låter den själv strama upp linan och mothugget sitter där. Lite försökte den i början, men sen gav den sig lätt och jag var nöjd med den, det blev årets första och en ganska fin fisk.
Årets första i mattan.

Vi fiskar och snackar vidare och sen rullar dimman in över sjön, nästan som en stor heltäckningsmatta och fisket dör ut totalt, men vi kör på, så enkelt ska vi inte ge upp och jag har aldrig märkt att dimma skulle påverka fisket efter Gädda, men denna dag dog fisket ut.
Man kunde precis skymta flötena.

Jag hade nästan svårt att se mina gula flöten, ändå låg de bara kanske 15 meter ut från land och Kristoffer var bara en mörk silhuett vid sina spö. Lite gott kaffe och lite tankar runt det inträffade och jag märkte att dimman blev lite tunnare och hoppades att den skulle dra bort.
Dimman skulle dock lätta lika snabbt som den kom.

Dimman försvann nog lika fort som den drog in över oss och allt kändes lite bättre, men det var fortfarande dött på alla 5 beten som låg ute. Så vi kastade om, flyttade våra beten, men det ville sig inte.
Här är det försiktiga  pill på Kebabben.

Kristoffer hade ett spö ute med en Kebab-rigg med bitar av Sardin och fram åt middagstid hörde han ett bleep från just det spö och hans indikator rörde sig en centimeter max. Nästa bleep kom och jag drog hans lina ur indikatorn, så fisken kunde gå utan någon form för motstånd. Det gjorde den, men det tog sin tid och efter mothugget fastnade sänket i något, men det löste sig och Kristoffer räddade dagen från ett tredje blankpass och det kände gott i kylan.
Kristoffer med dagens räddning.

Tyckte synd om honom, två hela dagar och inga napp, jo kylan gör Gäddorna lite stela och någon större hunger har de inte, men det går att lyckas, fast fisket är segt. Innan vi skildes bestämde vi att köra fram till middagstid nästa dag och vi var framme vid sjön igen tidigt och fiskade på samma platser och jag hade samma beten ute. Nu gick tiden, dagen innan kom min Gädda efter ca 30 minuters fiske.

Nu blev klockan 10.40 innan mitt flöte snabbt drog ut över ytan, larmet gick igång och Gäddan som hade hittat min halva Makrill tog t o m lina från baitrunnerrullen. Jag ger mothugg, tvärstopp, fisken är på men sen släpper den bara utan anledning och mer än så blev det inte denna dag var solen kom fram. Lite tjurigt,för den kändes bra, men det går flera tåg!

Skitfiske på er alla, så hörs vi snart igen och Kristoffer! Vi höres vid!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.