tisdag 17 maj 2022

40 år går ganska fort!

Den 15 maj 1982 fångade jag min första karp, en fisk som verkligen satte spår i mitt liv! 40 år senare, 15 maj 2022 är denna art fortfarande lika rolig och spännande. Linnéasjön var det hela utspelade sig för 4 decenier sedan, blev min egen lilla lekplats och det är sjön fortfarande och kommer nog att förbli det!

Detta skulle på något sätt firas och jag ville fiska på samma plats som då, men det går inte, då det ligger en större brygga. Först var tanken att placera spöna bredvid bryggan, men Oh no! Så roligt skulle vi inte med alla störande objekt som dyker upp titt som tät och jag valde närmsta platsen, som ligger 15 meter till höger om bryggan.

Egentligen gillar jag inte platsen, men så här skulle det bli och jag rotade genom mobilen efter mina findings om platsen: Avstånd och djup mm, var jag hade haft resultat innan och där lade jag ut lite nyheter för mig, nämligen Northern Baits Evolution i 15 mm. Att fiska med Green Giant majs, som Dan Dellerfjord och jag gjorde 1982, går inte nu med tanke på alla Braxnar i sjön.

Den första och den ändrade mitt liv!
Dan och jag hade fiskat Ål några nätter och efter varje ålapass, så svängde vi och kastade majsen ut för hand, det fanns inga Catapults på den tiden. Tacklet var ett glidande bly, inga beads, utan lekandet gick inte genom blyets gjutna hål och tafsen var av 0,35 mm nylon av märket Elbe och brun till färgen. Tafslängd ca 40 cm och i änden satt en Kirbykrok storlek 1/0, som pryddes med 5-6 majskorn eller vad som fick rum på "Ankaret"

Vi kom efter ett ålfiske, stannade bilen bakom platsen, slamrade med bildörrar och bagageluckan. Campingstolarna kom fram och dem så fint snickrade "Banksticks" tråcklades ner i backen. Jag hade två Abu Atlantic 1303 fiske 3 spö på 10 fot, med var sin röd Abu Ambassadeur 5500 DA, en multirulle som var direktdriven, d v s att veven gick baklänges, om en fisk tog lina!

The old tree is still standing.
2 nävar majs slängdes ut så långt man kunde och därefter mina tackel, spöna placerades, så att rullen kunde stå med spolen uppåt, man drog ut lite lina och hängde på en bit aluminiumsfolie, som var dåtidens hangers. Morgonen gick och mitt i en kopp kaffe, såg jag att min lina knäppte till och att foliebiten på vänstra spö lyfte sig 2 cm från backen! - Kolla där Dan och pekade. - Bara kroka det är Karp! Svarade han sömnigt.

Foliebiten var nu uppe vid klingan och jag pressade tummen hårt ner i spolen och gav mothugg. Nu hände det saker, fy fan! Vilket liv det blev i andra änden och jag är lycklig över att ha en bra benstomme med tanke på vevens hastighet bland mina korvar. Vi lyckades landa vilddjuret med en större håv och lägga den försiktigt i gräset. Fjällkarpen vägde 7,910 kilo och den satte ett evigt minne i mig! Ett gift, som inte går att få ur kroppen!

Tyvärr inte den rätta peggen, men så nära man kan komma.
Jag kommer ner till platsen och den är lyckligt nog inte upptagen, fram med rubbet och jag var lite impad över hur snabbt det gick att få allt på rätt plats och på rätt sätt. Det var faktiskt mer än 6 månader sedan, jag senast tvättade boilies.

16.00 var allt klart och jag fiskade, jag skrev till Jösse, att han var välkommen på kaffe och att det var valfri klädsel, inget svar och då störde jag honom genom att ringa och se där han svarade. Vi pratar 2 minuter och sen går vänstra spö igång och jag säger att jag måste lägga på och han svara att han kommer ner.

Karpen går fast två gånger, första gången får jag loss den, men sen går den fast igen och där blir det stopp. Jag lägger spöt på podden med lös broms och lite lös lina och efter ett tag hör jag larmet, den är kvar och jag provar igen, men det går inte.

Jösse kommer ner, men det händer inget mera kring fisken, den är borta och det var tråkigt, för den kändes bra. jag grejer till allt igen och lägger ut 20-25 boilies och riggen och vi pratar lite. Sen går högre spö igång och jag tar spöt och Jösse filmer. Först är karpen på väg in mot Badplatsen och bojen som ligger där, men det tillåter jag inte och den vänder.

Dagens grejer är långt från dåtidens!
Den går nu ut och åt vänster och det i hög fart och den bara fortsätter sin framfart och jag hinner inte med att back-winda! Det hela sluter med att jag går efter fisken och krånglar mig upp på bryggan och fisken är helt galen fortfarande. Den lugnar sig sen och jag kan sakta få den mot och i håven. Vilken pärs!
Snowmans och en Bloodworm pop-up på mittenspöt.
Jag vill ha bilderna tagna vid samma träd, som för 40 år sedan och så blir det. Fisken, en Hanne full av Testestoron eller vad det heter, håller sig lugn över matta och ingen är mer tacksam för detta! men vilken galning att drilla, vi vägde den inte, det kändes inte relevant och den får sin frihet.
Northern Bait Evolution och Tandem Bait Red Krill pops.
Jösse säger att det blir mer och jag håller med och han drar sig hem till köttgrytan, som väntar. Kvällen går sin gång och inget händer, vilket känns lite konstigt, men jag slår bort det hela med att det kommer en morgon. Man måste jo tror på det!
Northern Bait Evolution och Tandem Bait Fruit Beast pops.
Mitt betesval föll för NB´s Evolution Boilies i 15 mm, bra färg och en fin doft och dessa skulle till en början sticka ut lite med dem nya 12 mm pop-ups som jag fick hem. Tanken var att dessa pop-up med sina fluorofärger, skulle dra fram karparna till mina hookbaits och det funkade jo väldigt bra!
Vem hade Back-leads 1982?
Båda dessa pop-ups testades och jag hade run på båda, ena var orange och den andra var pink till färgen och ganska starka dofter på båda dessa beten. Jag testade även Karpfiskebutikens nya egna pop-up i 15 mm med Bloodworm doft, men den gav inget annat än en Braxen, men det kommer att bli karp på detta bete, det är lika säkert som amen i kyrkan!
Det fanns inga landningsplatser för 40 år sedan.
Kvällen går med att tänka på utvecklingen inom karpfisket sen jag började och man kan bara säga att det har gått snabbt, rent av totalt sanslöst! För i tiden fanns ingenting, kanske ett flöte i EL-GE katalogen!? Det skulle ta 3 år innan hair-riggen uppfanns, HP-bullar o s v, en galen utveckling, helt enkelt och den bara fortsätter i nästan samma fart! Tänk själv en Ronnie-rigg eller en Baitboat 1982, det hade varit helt out of Space!
Förskottspresent. Stort Tack Linnéa!
Nöjd med det inträffade, sitter jag och slappar i mig kaffe och en god macka och blicken kryper över sjön och jag ser något iögonfallande över Linnéahemmet. Shit! Den där vita fläcken däruppe hade jag inte med i mina beräkningar. Fullmånen visade sig och då visste jag vad klockan var slagen - Det skulle bli svårt, tufft och besvärligt, att få någon karp nattetid! Jag har inga bra resultat med gamla mångubben flinande mot mig.
Bad Moon Rising!
Jag blev lite så där i sinnet, men övergick snabbt till andra tanker. Morgonen! Jag vet inte hur många nätter med Fullmåne jag har fiskat under årens lopp, det är många! Men jag kan räkna karparna jag har fångad under Fullmånen sken på mina fingrar!

Däremot så har jag haft bra fiske, när Fullmånen försvinner på morgonen och det var dessa tanker, som höll mig kvar. Tänk om jag skulle lyckas att landa en fin Fjällkarp, strax efter klockan hade slagit sju, det vore underbart och drömmen för mig.

Jag provade mina Barrelshapes under natten.
Jag passade på att trixa lite med mina Barrelshapes under natten, både som dem är och med 12 mm pop-ups som snowmans, men Mångubben hade ställd till det för mig, som så många gånger för. Vet någon hur fan man får ner honom?
Jag lyckas väldigt sällan i Fullmåne.
Det är lite synd att jag inte lyckas under dessa perioder med Fullmåne, jag tycker om att sitta ute och titta och allt blir lite annorlunda, terrängen och omgivningen ändras i det mysiga skenet. Men på fiskefronten, är det katastrof för min del, fast många säger tvärtom.

För 40 år sedan och exakt samma tid, tog jag min första karp.
Mångubben lade sig bakom Joelskogen, men inte hjälpte det mig. Platsen kändes som förbytt mot kvällens aktivitet, klockan blev sju och lite över, men ingen karp!

Jag hade min lilla premiär och jag var nöjd, 40 år har gått och jag har många minne, både bra och dåliga, jag närmar mig 63 och det ska definitivt bli en 50 års premiär och kanske mer, vi får se hur det blir med hälsa mm. Jag var nöjd fast inte runnet kom på morgonen, lite trött och sliten gav jag upp vid 9-tiden, jag tror inte att det fanns någon karp på platsen.

Detta blev lite längre än beräknat, men jag är tacksam för att du tog dig tiden att läsa och jag önskar er alla skitfiske och på äldre dagar vill jag bara säga er att nästan alla kvinnor får en hyfsad rumpa i ett par tajta jiinz! Ha det gott och tack för ordet!