söndag 17 maj 2020

Ny lina på rullarna?

Marcus Jansson i Söderköping ställe ett par frågor och det tackar jag för, hoppas allt är bra med dig och familjen! Marcus undrade dels om en bra lina till ett bra pris, dels undrade han hur man får bort allt trassel runt toppöglan och hur ofta man behöver serva sina rullar.

När det gäller gäddfiske, så rekommenderar jag en stark Braid och hur man gör det dessa så kallade flätlinor eller spunna linor, det kommer jag till på slutet. Här handlar det endast om nylonlinan och hur du på bästa sätt gör, innan du lägger den på dina rullar och slipper irritationen att linan blir tvinnad. Tvinnade linor ställer till många problem som exempel: knäckte spötoppar, trassel så snart linan inte är sträckt, minskning av brottstyrka mm. Ett otyg utan dess like.
Billig och bra lina!
Alla har inte råd med dem dyra och påstådda super linorna som finns på marknaden, man kan betala uppemot 400 kronor för 1000 meter lina! Men är dem så pass bättre, att dessa priser är vettiga?
För väldigt länge sen hittade jag Fladens Vantage lina under ett besök på ÖoB, jag kände lite på den och provdrog den och köpte mig en spole 0,30 mm.

Den fanns på den tiden i vit, grön och brun färg, priset var 50 kronor och jag hade mina misstankar att "Man får vad man betalar för" Men så var det dags för lite olika tester hemma och jag mera jag testade, jo mera insåg jag att det var lite mera av vad jag hade betalad, den är bra för det ringa priset.

Klart att det finns bättre linor, men denna lina har en bra styrka, verkar jämn i dimensionen, bra nötningstålighet, lite töjbarhet finns, men det finns i alla nylonlinor och så priset, som nu ligger på 59 kronor per 1/4 spole.

Längderna/styrkan på spolarna är följande: 0,22 mm, 2410 meter, 2,7 kilo. 0,30 mm, 1296 meter, 5,4 kilo. 0,35 mm, 952 meter, 6,4 kilo och sista som är med i dagens inlägg 0,40 mm, 729 meter, 8,2 kilo. Så det finns bra och billig lina för alla kategorier inom fisket, den finns tjockare dimensioner, men det är dessa jag använder och man har råd att byta lite oftare.
Blötlägg din lina under 12-24 timmar.
Innan du ska byta lina på dina rullar, ska du blötlägga den under en längre tid, typ 12-24 timmar innan påfyllningen av rullen. Detta gör dels att linan lägger sig bättre på spolen och dels får du en mjukare lina, som kastar betydligt bättre.
Så här blir det ingen  tvinning av din lina!
Efter blötläggning, är det dags att spola på din lina och det skall ske på det viset att linan går från spolen till din rulle på samma sätt som linan lades på spolen i fabriken, då slipper du den  tvinning av linan mellan spolen och din rulle.

Jag har en burk med två mindre hål i sidorna och spolen sitter på en blompinne och kan inte vrida sig, vilket skulle innebära tvinning. Du ser på bilden ovan hur jag gör och nu är det bara för dig att fylla din rulle med lina och efter 15 - 20 varv, kan du göra ett stopp och kolla om inte linan hänger slak mellan rulle och första spöringen.
Diskmedel och vatten sänker din lina!
En del har undrar om man kan sänka sin lina på något sätt, och visst kan man det! Ett gammal och beprövat sätt från matchfiskarna är att blanda en del diskmedel med 4 delar vatten i en sprayflaska.

Denna blandning skakas om och sprayas på spolen innan du ska kasta ut, blandningen tar bort ytspänningen och din lina sjunker. Svårare än så var inte denna fråga, prova själv nästa gång du fiskar.
Nyservade Shimanos från 1988.
Hur ofta man ska serva sina rullar? Bra fråga och vad menas med serva? 1- 3 ordentliga rengöringar per år med ljummet vatten och lite olja och rullfett och mer än så behövs inte. Ska du däremot plocka isär hela rullen och rengöra, då bör du veta vad du gör, ha alltid en spångskiss över rullen och är du det minsta tveksam, eller inte har någon som kan, då rekommenderar jag, att du skickar rullen på en service.

Med tanke på service, nu var ni kanske ska byta lina på era rullar och linan ska ligga i blöt ett tag, så passa på att rengöra era rullar och ge dem lite fett och olja. Alla smörjmedel kommer på plats, när ni sen fyller era rullar med ny lina.

Angående Braid, så måste den också läggas i vatten, så pass länge att alla luftbubblor från lina är borta, det kan ta ett par timmar. Veva på din Braid hårt på spolen och använd en handske för detta, så slipper du brännskador i fingrarna. Lycka till och stay safe!

4 kommentarer:

  1. Hej Har precis börjat söka mig tillbaka till meter efter flera år med spinn fiske. Hittat din mycket informativa och trevliga blogg. Tänkte börja köra deadbait mete efter gädda. Finns det någon bra allroundlängd på spö? 10 eller 12 f? Kommer ffa att köra i åar och mindre sjöar. Är det 3 pounds kurva som är standard för gädda? Eller blir det för påkigt om man inte fiskar i vatten med 12 + are?

    SvaraRadera
  2. Hej Krister och tack för dina frågor!
    Längden på dina spö beror nog mest på hur långt ut du ska fiska och hur det ser ut på dina tilltänkta platser. Fiskar du mest från land, så rekommenderar jag nog 12 fot med en testkurva på 3 lb. Fiskar du mest från båt, så är en 10 fotare med 2,75 lb betydligt bättre på grund av håvstångseffekten och att dessa spö tar mindre plats och lättare att hantera i en båt. Nu finns det olika typer av spö och du ska se till att dem har rätt aktion, så du inte kastar av betesfisken i kastet. 3 lb hat med tiden blivit mera godkänt för gädda, denna testkurva klarar det mesta och är mitt tips för landfiske. Jag hoppas detta hjälper dig lite på traven, kolla med folk som fiskar gädda och känn på flera spö innan du bestämmer dig. Tack för dina fina vitsord. Luis

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera
  4. Hej Luis
    Tack för tipsen, har börjat kolla runt på olika spön runt 12f. Ska bli kul. Tack för din trevliga blogg.

    SvaraRadera

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.