lördag 9 november 2019

Gäddfiskepremiären är avklarad.

Rubriken låter som man var nybörjare, så är det inte riktigt. Men första passet denna höst kan man väl kalla premiär eller hur? Detta ryck började under tiden jag ordnade kaffet och mackorna i köket denna tidiga morgon.

Jag har gjord det många gånger förr och nu skulle det bli av igen, jag skulle kombinera mitt tilltänkta karpfiske med lite gäddfiske och snabbt slängde jag med lite sticks, en påse med frysta Sardiner och två gäddspö fick plats på nya spöbagen från NGT.

Platsen var Udden i Linnéasjön för karpspöna och gäddan skulle fiskas inne på den närliggande Badplatsen. Så blev det och jag hade koll på rubbet utan problem. Att marinera några fiskbitar eller mäska med några fiskbitar hade jag hunnit med, jobba ganska mycket just nu.
Snart så ...
Jag var nere vid pölen tidigt och tog det lugnt, gäddspöna ställdes ut, 2 Sardiner delades och lades i den stinkande smörjan med namnet Pacific Sardine, det fick bli marinaden för denna gång.

Under lite kaffe kom jag på att istället för mäsk med fiskbitar, kunde jag väl använda några små Meshbags med boiliecrumb, som doppade i smörjan och sedan lägga ut dessa bland mina två spö.

Det borde locka till sig lite småfisk och så även någon gädda och så blev det! Båda flöten ställdes in och två Sardiner lades ut och larmen aktiverades och jag började med att få ordning på grejerna för karpfisket.
Hel Sardin gav dagens första gädda.
Det var stilla och kyligt med 1-2 grader i luften, regn eller snöblandat regn skulle komma under dagen och vinden från norr, skulle öka. Perfekt för gäddfisket! Vinden i ryggen och jag kunde använda vindens hjälp senare och få mina beten att driva lite.

Jag hann att få ordning på allt och få i mig dagens andra kopp och så kom första gäddan, liten men välkommen och den delen av en blankning var bortblåst. En hel Sardin blev tagen, men inte ner i munnen och ändå fick denna gädda lite tid på sig.
Pacific Sardine från Tandem Baits.
Är du intresserad av dessa 300 ml flaskor med en tjockare konsistens, så kontaktar du eller klickar in dig på Karpfiskebutiken och tittar på deras fina sortiment. Adressen har du till höger på sidan.

Priset är 69 kronor och det finns flera stycken som jag tror är bra för gädda. Jag ska testa dem alla och återkomma, passa även på att fynda lite, nu var Anders har utökat sin höstrea.
Tagen på halv marinerad Sardin.
30 minuter efter den första gäddan nappar denna, jag hade flyttat ett spö till Udden, var jag vet att det ligger en liten fördjupning i bottnen och där stod uppenbarligen denna. Solen var på väg genom den blygråa himlen och det kanske triggade igång fisken?
Här gick det fort.
Det går nog ett par timmar, jag äter lite och landar ... ja det får ni läsa på karpbloggen, vi ska inte röra ihop det för mycket här. Framåt middagstid lägger sig mitt ena flöte och larmet pratar med mig och när jag står och drillar en gädda, så kommer nästa napp!

Det hela går bra och dessa gäddor måste vara från samma kull, exakt samma utseende ... eh nästan, men samma längd och troligen samma vikt och de tar samma bete, nästan samtidigt? Kanske var dem enäggstvillingar? Vad vet jag.

Ut med nya beten och fram med nytt kaffe och jag njuter av  det hela, vädret är sol och moln om varann och tidigare fick jag 15 små snöflingor på mig. 4 gäddor bara så där enkelt, det var roligt och smörjan fungerar över min förväntan. Nice day, so to speak!
Eftermiddags fisk.
Vid 15- tiden är det dags igen, jag står och dra lite i flötet för att få lite liv i mitt Sardin och plötsligt börjar flötet at sakta glida under och jag sätter krokarna direkt den tar lite lina.

En lite större firre denna gång och jag uppskattar den till närheten av 4 kilo, igen var det Sardin som var helt täckt av Pacific Sardine, detta för att skapa ett doftstråk och det fungerade bra.

Jag kan bara konstatera att 5 gäddor är jag nöjd med, likaså effektiviteten på flaskans innehåll och hela denna dag. Hur det gick med karpfisket, det får ni läsa om på karpbloggen, lite hände där också och med dessa ord önskar jag alla Skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.