söndag 22 september 2019

Hösten är här och därmed fisket efter Gädda!

Rubriken är ingen nyhet, men det kommer hela tiden nya som vill prova på att meta sina gäddor och jag får flera frågor i veckan och det är kul att kunna hjälpa till. Så min tanke är att ge lite nyttiga tips och en bra hjälp på vägen.

Att hösten är här, det vet nog alla, men låt inte dem 2 fina dagarna som nyss passerade, lura dig ... vi går mot kallare tiden och gäddorna vakna till liv och jag vill att ni alla får det så rätt och bra som det kan bli, längre fram kommer jag med lite kring vård av fisken, var vi alla har ett stort ansvar.
Perfekt sträcka för fiske med flöte.
Att välja ett vatten åt just dig och ditt fiske, det kan bli väldigt fel, men är du nybörjare, så tycker jag du ska besöka vatten som har många gäddor. Grunden till det är att du får napp och därigenom erfarenhet. Du kan testa olika metoder mm, som du hittar här på bloggen.

Sekunderna innan den fick frispel.
Med tanke på att dem flesta vatten hyser gäddor och att vi har flera metoder att fiska med, så ska man egentligen inte kunna fiska utan att få en gädda på mattan.

Men så enkelt är det inte i fiskets vidunderliga värld, ibland går det bara inte och det är just den biten som gör just fisket till en underbar hobby, just det att inte veta.
Vassa krokar är superviktigt!
Ni såg lite bra och vassa krokar i förra inlägget och dem är suveräna, men alla krokar blir slöa med tiden och kan behöva en liten skärpning under fiskets gång.

Gäddans käft är hård och i krokningen kan en eller två krokspetsar få sig en törn, det putsar du enkelt till med ett bra krokbryne. Jag hittade detta på självaste Lidl och jag tog alla tre som fanns kvar och har dem till gädda, specimen och mitt karpfiske. Superbra för 30 kronor!
Kulbly, ett måste för flötmete.
Jag använder oftast kulbly till mitt fiske med flöte och priserna variera från butik till butik. Dessa från Tyska Saenger och fina i formen, lagom stora hål, utan vassa kanter och priset är bra. Du hittar dessa och annat för gäddfisket på www.karpfiskebutiken.se
Bra att ha i reserv!
Flötmete kan ske med glidande eller fast flöte och ett tips är att om du fiskar med et flyttbart flöte, så använd ett eller två extra flötesgummi.

Saenger har dessa påsar för 29 kronor och ditt problem är löst, du kan även montera dem på dina trekrokar för lite extra färgeffekt.
Tjock, fin och felfri gädda.
Jag fiskar inte gädda året runt som många gör, det är mera en grej för höst och vinter. Sommarfiske ger en massa mindre fiskar, fiskar so är helt onödiga att sätta krokarna i.

Karpfisket tar mycket av min sparsamma tid och den kalla årstiden anser jag det lättare att komma i kontakt med gäddor av bättre storlek, men det beror nog på vattnen och bestånden?
Billiga och bra spöhållare.
Vid flötmete använder jag oftast dessa spöhållare, inga larm! jag tittar på mina flöten som dras runt av min betesfisk och inget är mer spännande att se detta och sen tanken: Hur stor är denna hungriga sak? Svaret får man oftast i krokningen av fisken.

Vid bottenmete utan flöte och bottenmete med flöte använder jag larm och hur det går till finns på bloggen. Karpfiskebutiken har dessa klykor för 15 kronor och andra tar det dubbla för exakt samma produkt.
Se alltid till att du har fina betesfiskar!
Jo bättre kvalitet på dina betesfiskar, jo bättre fiske kommer du att få och det gäller både levande och döda beten. Levande beten är bäst säger många och jag är benägen att hålla med, men inte till 100 %

Det finns dagar var en död mört på bottnen är det ända som tas och andra dagar var det ska vara en Sill eller en Makrillhalva och så finns det dagar var en extra doft i form av flavours är dagens melodi och till sist, den svinkalla dagen var du måste gå ner i betesstorlek för att få ett napp!

Spara alla betesfiskar som dör, frys in dem naturella eller med flavours eller olja, lägg dem snyggt och packa dem i plastfolie, så har du fina beten för framtidigt fiske. Har du inga levande beten kvar, så kan du fiska med döingarna typ Sink and Draw metoden, det ger också fisk.
Flerdelade beten kan fiskas sakta och ger fisk i kalla vatten.
Som ett bra tidsfördriv i väntan på att ditt flöte ska sticka under ytan eller ditt larm skriker på dig, så kan du spinnfiska lite under tiden. Ett bra tips är att du kan göra det mellan och över dina bottenbeten eller i närheten av den levande Mörten som hänger under flötet.

Många gäddor följer ju ofta efter ett snabbare beten som vevas in, men hugger inte, nu kommer denna gädda att känna doften av dina beten eller se den levande betesfisken och resten kan du nog föreställa dig.
Is på  ån, första tecknet på en lång vinter.
Passa på att fiska Gädda denna höst och kör på så länge det finns öppet vatten och en möjlighet, förbered dig in i minsta detalj, ta med en polare och ha lite mysig egentid bland spöna.

Hösten går snabbt över i vintern och det händer alla att vi besvikna måste åka hem eller leta andra möjligheter för att kunna fiska. Finns det någon svårare tid än när isen ligger tunn nog för att inte kunna gå på eller 3 mm tjock och inte kunna få ett bete i vattnet?
Sköt om din fångst på bästa sätt!
Sist, men absolut viktigast är att du har rätt saker för att kunna ta hand om din gädda och det gäller oavsett storlek. Du måste ha en stor matta, gäddan blir lång! Verktyg för att lossna krokarna, lära dig att ta ett stadigt gällgrepp och inte vara rädd för att fisken ska bita dig.

Du behöver en vattenhink, eventuellt en säck och en kamera. Minimera alltid tiden var fisken är på land, den är i fel omgivning! Tänk dig själv bli nerdragen i vatten! Njut av naturen, se dig omkring, men ha koll på flöten mm. Njut av dina fångster och analysera alla dagar, även dem var du åkte hem utan napp ... Det kan jo finnas ett lite fel eller en sak du inte provade, som resulterade i ditt resultat.

Välkommen in i Gäddfiskets underbara värld, du kommer att lyckas och skulle du inte hitta vad du letar efter på denna blogg, så är du mer än välkommen att höra av dig till mig. Välkommen och skitfiske på er allihopa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.