lördag 25 maj 2019

Ber om ursäkt ...

Japp, så är det, jag ber om ursäkt för den långa pausen som har infunnit sig här. Jag har som ni har märkt inte bloggat här sedan 20 april och det är inte bra. Jag ska inte hitta på några ursäkter, utan tiden har inte varit riktig på min sida, jag har inte med fisket innan leken för Gäddorna och  gillar inte att störa dem under leken.

Abborrfisket har varit trögt, men det har dock blivit lite fiske efter dem och fisk har det blivit. Som de flesta vet, så fiskar jag endast efter rovfisk under den kalla årstiden, enstaka pass i så fall, för jag älskar mitt karpfiske året runt. Mättat på fiske efter rovfisk är jag inte, fast det är många år sedan jag började jaga Gäddorna i Danmark, något jag ska komma till i ett senare inlägg.
Abborren, mångas första fisk.
Ni är nog många som satt med morfar på bryggan och stirrade på flötet och sen hoppade flötet till och stack under ytan och ni fick er första firre på kroken - Var det mån en Abborre som morfar fick ta av kroken och din gnista för fisket tändes?
Funkar inte jigg, så prova med livliga Lövmaskar.
Abborren är en ganska tacksam fisk, är den hungrig, så funkar det mesta, men är det mätt eller trög, så kan dem vara svåra. Funka inte små jiggar, så prova med ett knippe små livliga Lövmaskar, det brukar vara en munnöppnare av stora mått.
Det gäller att hitta rätt färg för dagen.
Det gäller som vid allt annat spinnfiske att hitta rätt färg för dagen på ditt bete, oavsett om det är ett drag, spinnare eller som här, din jigg. Prova dig fram och se till att du har lite att välja på.
1,4 kilo på en  twin tail från Linnéasjön.
På ena sidan av Linnéasjön fanns för i tiden en stor sim och badanläggning med hopptorn och jag tror detta togs bort under 70 - talet. En del pålar mm finns kvar och detta ligger i en djuphåla på ca 5 - 5,5 meters djup och här ställer sig ofta större Abborrar.

Jag har fått på pimpelfiske fisk upp till 1680 gram och min största togs just på mask, en fisk på 1860 gram. Jiggfiske har gett en del fisk upp till 1,5 kilo, men det är långt mellan dem. Denna dag metade jag med ett Quiverspö och fick några 3 hektos, innan denna på 1,4 kilo klev på.
Taskig mobilbild, sorry!
Dagen efter var jag på plats igen och provade med både jigg och mask. Jag märkte snabbt att det var ont om fisk och att det skulle bli trögt, men faan ta den som ger sig och med karpspöna ute vid Udden, så var det inte så farligt.

Först kom karpen efter två timmars väntan, en fin spegel och en timme senare fick jag denna Abborre som jag inte vägde, utan bara satte tillbaka efter denna taskiga mobilbild.
Lite plock för Abborren, man har sina favos.
Jag plockar ihop en liten ask med mina favoriter för Abborren, håv och spö står oftast klart i hallen och man fiskar när anden faller på. Morgon och kväll är bästa tiden på dygnet enligt min mening, men alla dygnets ljusa timmar kan ge fisk.
Spinnaren lockar många Gäddor till hugg.
Spinnaren har också sin plats i jakten på rovfiskarna och jag testar oftast med spinnare om något annat inte har gett resultat. Denna dag vid Svarte göl fick jag två Gäddor på denna spinnare med silverblad och lite rött ludd runt kroken.
Nästa kom efter bara några kast.
Ett par kast i en annan riktning och sen kom nästa Gädda, jag såg svallvågen från den innan den försiktigt nöp spinnaren i ytan. Härlig fight och en ganska fin bild på minikrokodilen.
Rött fungerar för det mesta för både Gädda och Abborre.
Rött attraherar rovfisk till hugg, likaså orange och gul färg, men inte i samma omfattning som just den röda färgen. Vad det beror på vet jag inte, men många av rovfiskarnas bytesdjur har lite rött i sig, som typ: Mört, Sarv, Abborre m fl. Och dem flesta av våra rovfiskar är jo kannibaler och livnär sig på sina egna artfränder.
Vita jiggar har sina dagar.
Vita färgen är också väldig bra och den har sina dagar, ibland är det bara vit som ger fisk, andra dagar rött eller färgen motor oil, som är en lite murrig brungrön färg, som oftast har lite glitter i sig. Väl värd att prova under tröga dagar efter Abborren, annars tar du till dem livliga Lövmaskarna och då bör du få fisk.

För Gäddan kan jag bara säga att går det inte med diverse spinnbeten, så prova mete med död eller levande betesfiskar, det brukar ge resultat året runt. Skitfiske på er och än en gång, en liten ursäkt för dröjsmålet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.