lördag 17 februari 2018

Abborren.

Jag är ingen Abborrfanatiker, men det är en rolig och vacker fisk och visst har jag också jagad stor Abborre genom tiderna och lyckats lite där också med många över 1500 gram och dem bästa ligger på 1968 gram och mitt PB är på 2080 gram.

Det började i ungdomen i Danmark, var jag metade gädda och fick ibland en och annan större Abborre, det var mete, spinnfiske och jag började utforska Esrum sö på Själland, en stor sjö som hyser både grov Abborre och Gädda.

Mina största Abborrar från Danmark kommer från ett par mindre sjöar som ligger vid Nivå. Här grävde med upp lera och dessa vatten kom till med tiden. Abborren trivs där och under en kväll tog jag Abborrar på 1630 gram, 1680 gram och 1740 gram, alla samma kväll inom 15 minuters fiske med en gammal Mepps Anglia nr 3spinnare, som var målad med röd kropp och gul sked, en upplevelse jag aldrig glömmer.
Abborren, en första fisk för väldigt många.
Jag tror inte att Abborren är mångas första fisk i Danmark, men den är det för många på denna sida av sundet och man kanske satt där på bryggan i solnergången med morfar. Han bolmade på pipan och berättade fiskehistorier och du drömde bort dig tills morfar sa att du hade napp och du lyfte metspöt och fick din första fisk ... Kan det ha varit så för just dig?
De kan ta stora beten!
Abborren är en rovfisk av högsta grad och i början var det ganska många beten som tillverkades i finlir storlek och så även i dag, men Abborren kan ta väldigt stora beten, allt från hel Sill, som Frank Hunold använde i Hagbyån i jakten på en stor gädda och han landade sin tvåkilos borre. Vidare till dem minsta beten, som två röda maggots, den dagen dem är tröga.
Abborren äter sina artfränder.
Blå, grön, silver, ja färgerna som lockar Abborren till hugg är många och vad många inte provar är just ett bete i samma färg som Abborren, det brukar vara effektivt och framför allt i vatten med så kallade tusenbröderbestånd.

Abborren är kannibal och äter sina artfränder och i ett vatten med en massa småabborrar, så finns det alltid större exemplar och dem kan du lockar till hugg med ett abborrfärgat betet. Du gör skillnaden genom att veva in ditt bete på olika sätt, med vevstopp o s v.
Ostkustens åarna hyser grov fisk under vår och höst.
Dem största Abborrarna tas i åarna i mitt län och utanför åarna. Kalmar sund är i det närmsta världsberömt för sitt fina Abborrfiske och det är glädjande, med tyvärr är Abborren på tillbakagång i hög hastighet, men man kan träffa på enorma fiskar, typ över 3 kilo och även större, dem finns!
Grov Riddare.
Metet är roligast enligt mitt tycke, en Löja, Elritsa eller en liten Mört, Sarv eller i princip vilken levande fisk tas av Abborren, det går även bra med döda beten, maskar av alla dess slag och glöm inte att räkor är bra beten.
Morgonsol över Skärsjön.
Jag har haft många fina minnen från Skärsjön vid Eskildsryd, både från land, båt och från isen och vilket fiske man ibland har fått uppleva där, helt otroligt!

Klarvattensjö, 220 hektar, bra medelvikt, gott om fisk och ganska hög medelvikt under hela året. Mycket småfisk som Abborren livnär sig på och sen en stenig botten som har gett sjön sitt namn, rekommenderas verkligen! Fiskekort och båt krävs för att lyckas, lite svårare från land.
Jiggfisket är och förblir väldigt effektivt.
Drag, spinnare och mindre wobblare ger gott om fisk om du hittar stimmet med dem randiga och kan följa dem. Jiggen däremot ger fisk oftast och året runt, även när vattnet är riktigt kallt och jag tror endast att det är röda maggots som slår jiggen på näsan.
Jiggkroppar och nylontafsar med enkelkrok.
Jag brukar ha en nylon eller fluorocarbontafs på 40 - 50 cm och i änden sitter det en enkelkrok och jag har olika krokstorleker, allt efter jiggens storlek och Abborrens humör och kan variera mig

Jag monterar lite blyhagel på tafsen, ungefär 40 cm från jiggen och jiggens kropp fyller jag med antingen luft eller doftmedel via en injektionsspruta. Det fungerar väldigt bra att göra lite doftstråk och sedan kunna fiska jiggen väldigt sakta, t ex i kalla vatten.

Tidig morgon på Kalmar sund.
Ja glansdagarna på Kalmar sund är tyvärr nog ett minne blott, enligt vad jag hör från folket som fortfarande håller på med Gädda och Abborrfiske därute.

Jag har dock varit med om fiske som knappt kan beskrivas, ena fisken efter varann och medelvikten låg på 1,3 kilo och sen topparna.

Dem som följde efter den som satt på kroken och dem största man såg vända 2 meter från båten, oj oj, det var sanslöst och fina minnen och jag hoppas att det fisket kan komma tillbaka till sina glansdagar igen.
Mini Jerkbaits är bra i jakten på grov Abborre.
Det finns nog nästan lika många tillverkare av beten, som det finns fiskare, kanske inte riktigt, men utbudet är enormt och det tillkommer varje dag nya beten, färger o s v och man kan bli lite bländat av allt som kommer fram på marknaden.

Mitt senaste tillskott för Abborre är dessa mini Jerkbaits som är en ganska bra kopia av Salmo Slider, fast dessa väger 7-9 gram och håller sig svävande och dem ger fisk. Har bett om några i silver med blå och svart rygg.

Än så länge är Rapala X-Rap i 8 cm, fortfarande mitt favobete för Abborre, men dessa små Jerkbaits kommer nog att ta över den platsen med tiden. Det var allt för denna gång, vi tar nog lite mera kring Abborren nästa gång och till dess önskar jag er skitfiske!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.